Den nerviga besiktningen

Jag blir alltid så nervös när bilen ska besiktigas. Jag vet inte varför. Det är ungefär som att bli stoppad av polisen. Genast måste jag kolla om det ligger knark i handskfacket även om jag aldrig ens varit någon missbrukare eller langare.
Han som besiktigade idag har besiktigat min bil förr och hans min under besiktningen är ungefär som om att jag har kommit in med ett bilvrak. Att bilen är bortom all räddning. Det gör mig inte mindre nervös.

Och så kör han ut, ska testa bilen lite. Vi(jag och barnen) går över till andra sidan. Väntar på min dom. Jag försöker läsa av honom där han står och fifflar med datorn.
NEEJ!
Han sträcker sig efter klisterlapparna med stor fet text (BOKA EFTERKONTROLL).
JÄVLAR.
Och så går han igenom alla(tre) felen. Och det var verkligen viktigt att få det åtgärdat och hit och dit.
YES SIR!
Det var slitna bromsskivor och sånt. Slitna bakbromsar eller vad det nu kan heta.

KUL! Här kör jag runt på två ungar och en sambo och ibland, ibland även två katter med SLITNA BROMSAR! Weei. Jag vågar knappt se på bilen, den kanske sprängs. Hjulen kanske kommer rullandes om jag lägger min blick på den.

Direkt efter den välbehövliga besiktningen så åkte vi raka vägen till verkstaden. Jag la fram den fina lappen jag just fått(den är fortfarande varm efter utskriften). Säger att detta är fel de påstår att jag måste fixa ögonaböj. Jag vill boka tid.
Sagt och gjort. Den 13 juli ska jag dit och få bilen ompysslad. Eftersom att två punkter var ett litet frågetecken om hur omfattande det är med bromsarna osv så kunde han inte ge mig ett prisförslag. Men angående punkt ett så visste han ett pris och det var 1700-1800 kr. Så MINST det ska vi betala och sedan är priset rörligt, ungefär! Så himla roligt, så här under sommaren.

Men det måste ju lagas och fixas och säkerheten har inget pris. Efterkontroll på besiktningen blir den 23 juli. BLÄ! Men då hoppas jag att den går rakt igenom och får en FIN stämpel istället för den där klisterlappen.

Ett annat MER roligt datum i juli är den 9! DÅ KOMMER första antagningsbeskedet till högskolan. VÄNTAR!

Tack för att du har något att säga!

