Knappt en vecka i Kalmar

Den 24 februari åkte vi till Kalmar. Novalie var fortfarande lite febrig och hostig men vi tänkte försöka ändå. Hon hostade och hostade och tryckte in nappen så hon kräktes och det har hänt ett par gånger tidigare under hennes sjukdagar. Vi fortsatte resan.
Men så kräktes hon lite igen och var allmänt hängig. Jag och Kristoffer hade tidigare på morgonen diskuterat om alla verkligen skulle åka då hon var sjuk. Men vi tänkte att det skulle gå. Ville inte ta beslutet att bara halva familjen skulle åka.
Men när vi inte ens nått Gävle och resan kändes ganska outhärdlig för Novalie när hon skulle sitta stilla så länge så tog vi beslutet att stanna i Gävle, packa om väskorna och låta Novalie och Kristoffer åka hem igen, med tåget.

Det var jobbigt. Mycket för att Novalie när hon varit sjuk varit otroligt mammig(hon är det annars också men just då lite mer extremt). Men hon reagerade knappt på att jag sa hej då till henne. Utan bara kikade på mig med trötta ögon. Hon sov hela vägen hem igen och mesta delen av dagen. Febern steg så det var ett bra beslut utifrån hennes behov än att bara se till vårt eget. Att alla ska vara med i Kalmar.

Jag och Alexis fortsatte resan och mot hotellet som vi hade unnat oss, hela familjen. Men så blev det bara vi. Kändes konstigt först. När det bara var hon och jag. Men resan gick bra. Lekte lite lekar och pratade. Väl framme så checkade vi in och boade in oss på hotellet som vi skulle bo på i ett par nätter. Vi bäddade upp sängarna, gjorde oss i ordning och la oss under täckena. Hon tyckte att det var kul att hon fick sitta med telefonen just innan hon skulle sova och att hon fick vara uppe längre med mig. Vi anlände vid sju så vi var uppe en stund till. Hon la sitt huvud på kudden och blundande ett par sekunder och undrade sedan om det var morgon. Hon ville gärna hugga in på hotellfrukosten som jag hade pratat så mycket om. Men hon fick vänta och somna på riktigt.

Det kändes konstigt att inte ha en liten(snart 2 år) som skulle påkalla min uppmärksamhet mitt i natten eller rullade på mig. Kristoffer sa precis innan jag och Alexis gick och la oss att ”nu får du sova, utan en liten ångvält bredvid dig”. Men där tog han fel, visserligen sov jag på natten med undantag då jag vakande och trodde att jag hörde Novalie(av ren vana). Men Alexis vakande prick klockan sex och undrade om det var morgon. Jag sa nej. Kristoffer hade tydligen sovit till kl halv åtta-åtta. Så det var han som fick sovmorgon, visserligen avbrott mitt i natten för att Novalie hade sån hosta.
När jag sa till Alexis att det inte var morgon än, att frukosten inte är framme så gick hon fram och drog undan gardinen.

– Du lurade mig mamma!
Sömndrucket undrade jag vad hon menade.
– Ja, det är ju ljust ute. Det är morgon. Ska vi äta frukost nu?
Jag försökte förklara att den inte öppnade än. Men just då hörde hon hur de började klinga i glas och bestick som ställdes fram. Frukosten serverades en bit i från vårt rum så vi kunde höra när det var i antågande. Otåligt fick hon vänta tills jag var duschad och klädd innan vi antog frukostbuffén.
Hon drack massa juice och några bett från mackan och lite ägg. Men hon tyckte att det var spännande. Även om hon frågade om vi skulle åka hem efter frukosten.

Det vankades andra äventyr för vi skulle till morfar och så skulle vi häsla på gammelfarmor. Pappa skulle på sista efterkontrollen efter sin operation så vi hängde med dit. Sedan hälsade vi på min ena bror som jag inte har hälsat på. Se hur han bodde och så vidare. Jimmy, min andra bror, kom också dit. Men Alexis var otålig på att åka tillbaks till gammelfarmor där lunch skulle intagas. Det var inte länge sedan hon träffade mina bröder så jag förstod mig inte alls på den där blygheten. Men till slut så åkte vi tillbaks till gammelfarmor för lunch. Alexis fick vara kvar där en stund på kvällen då jag skulle träffa Emma själv! Kändes skönt att slippa bli avbruten av barnen och bara kunna snacka själva.

Sen åkte jag och Alexis och köpte lite godis och så mös vi på hotellrummet innan läggdags. Dagen efter skulle vi checka ut och tacka hotellet för oss. De andra nätterna skulle spenderas på öland. Men innan dess så var det shopping på stan. Alexis som verkar tycka om armband och att prova hattar gjorde det ett slag medan jag letade kläder. Att sen stå å vänta medan jag provar dom är mindre roligt. Men sen fick hon välja kläder i en butik och då ville hon prova dom även om jag visste hennes storlekar och då var det min tur att vänta och det är inte särskilt roligt haha.
Vi åt lunch på stan sen begav vi oss till gammelfarmor igen. Inte bara för att träffa dom utan även hennes ex som vi vuxit upp med under alla år men de har varit slut nu i några år, ganska många år faktiskt. Så det var trevligt.

Väl på Öland var Alexis blyg igen men började väl visa lite av sitt sanna jag men inte helt. Men hon längtar redan tillbaks till kusin Tindra. Dessutom fick hon sitt ansikte målat som spiderman av sin moster så nu får jag lov att införskaffa riktiga ansiktsfärger. Så hon kan vara spiderman varje dag. Under fredagen anslöt även pappa till Öland och vi käkade god mat och umgicks.  På lördagen var det dags för att ta sig till blekinge då det nalkades dop Moltas, min andra systers barn, skulle döpas och jag skulle bli gudmor. Väl där och i all förberedelse om hur och var allt skulle gå till så ger Malin klartecken till prästen att han får även gå igenom vad som kommer att hända sedan. De skulle nämligen gifta sig också. Men det hade ingen som sitter ute på kyrkbänkarna aningen om. Så när jag tog moltas och vi satte oss i bänkarna för att invänta den stundande vigseln så undrade alla vad som hände och vad jag gjorde och så vidare. Moltas humör var inte på topp. Han ville helst vara med sin mamma.

När allt var slut fick han äntligen vara med sin mor. Sedan var det mat och fika i lokalen.
Vi stannade en stund efter också för att prata lite mer med Malin och vara med barnen. Mina bröder var också där så det var fullt hus. Vi åkte innan det blev för sent. Vi skulle spendera sista natten i Kalmar hos Emma. Alexis somnade ganska fort men vi gick och lade oss strax efter.
På söndagen åt vi brunch på IKEA och den var bra! Mätta och belåtna och lite allehanda rikare styrde vi kosan mot Bollnäs igen.

Borta bra men hemma bäst! Novalie sov när vi kom men på natten när hon ville sova bredvid sin pappa och upptäckte att jag var där så fick hon nått utbrott och ville bara att vi skulle sitta i sängen och kramas. Hon skrek som om att jag inte var där.
– MAMMA, MAAAAMMA!
Det var härligt att kramas med henne igen. Men det var tillbaks till nätter med avbrott. Tror ändå att denna veckan som en halv familj på varsitt håll ändå var nyttig. Jag fick egen tid med Alexis och hon med mig. Jag tror att Alexis verkligen har tagit vara på all den tiden för nu är det tillbaks till syskonrivaliteten.

Ny vecka och nya tag! Tillbaks till verkligheten!
Tack för den här gången, Kalmar.

One thought on “Knappt en vecka i Kalmar

  1. Vilken trevlig resa på alla vis men nog var det lite snopet att bara 50% av er kom fram. Men blir barnen sjuka så är det inte mycket att göra åt saken. Det är trots allt en bra bit att köra även i sällskap med friska barn 🙂

Tack för att du har något att säga!

