Bortskämd unge

Igår var vi på biblioteket för där utlovades det alla <3-dag pyssel. Och det är något helt i Alexis smak. Först gick vi på stan och kikade in i leksaksaffären som skall stängas. 50% på allt har de haft hela veckan så det var ganska urplockat men vi hittade det vi sökte. Lite mer kläder till dockorna. Alexis hittade några läskiga plastinsekter som jag absolut försökte avråda henne ifrån att köpa då jag hatar insekter. Kristoffer har lagt en insekt under trasan jag gick ifrån ett par sekunder. Så står han i hallen och skrattar! INTE KUL!

Väl på biblioteket så hade Novalie somnat i vagnen så pysselstunden var säkrad! Ingen vild unge som springer omkring. Vi gjorde en kärlekslåda som bibliotekarien instruerade. Och visade man sitt verk fick man godishjärtan däri. Men innan Alexis blev klar var godiset slut. Och det är inte så konstigt när hon delade ut fulla kärlekslådor till barnen. Då räcker det inte till alla. Än att ha 2 godisar per barn/låda liksom. Men Alexis deppade inte för det för hon kunde ha sitt lördagsgodis där i.
När pysslandet var klart så var det en halvtimme kvar innan bibblan stängde. Så vi gick till barnavdelningen och tittade på böcker. Alexis gick till klädhörnan för att klä ut sig.

Där stod det redan ett par tjejer. En som jag uppskaddade var sex år och den andra kring tio. Alexis hade plockat på sig några piratplagg och tog just en handske som skulle slutföra hennes outfit så hon blev kaptenkrok. Handsken hade en krok i sig också. Just som Alexis tog den och skulle sätta den på sin hand så ryckte den tioåriga tjejen den från Alexis.
Jag satt på en soffa en bit ifrån men såg allt ihop.
– Så gör man ju inte. Säger jag och tittar på tjejen, som tittar på mig.
Hon säger inget.
– Hade du den Alexis? frågade jag Alexis som står där, helt chockad.
– Mmm. Säger hon och nickar. Hon kommer till mig.
Jag säger högt så att tjejen ska höra.
– Så som hon gjorde får man inte göra. Du hade den och hon är mycket större än dig och borde veta det. Hon borde ha väntat på sin tur.
Jag ser i ögonvrån hur hon blänger på mig men vill verka som om att hon inte hört. MEN hon lägger tillbaks handsken med kroken på och Alexis går och tar den.
Jäkla unge tänker jag.

Men inte nog med det. När det var nära stängning så iakttar jag den där tioåriga tjejen med sin mamma och, vad jag antar är, en väninna till henne. Mamman har ett mindre barn på ett par år i vagnen. De har fått två hjärtballonger som blev kvar. Mamman ger båda till tioåringen varpå hon hoppar glatt och att hon minsann fått två hjärtballonger. Barnet i vagnen börja ropa efter en ballong. Tioåringen säger att det är hennes och mamman tycker att tioåringen kan ge en till sitt syskon.
– Nä, dom är bara mina. Så det så.
I hela hennes tonläge och sätt att vara så märks det vem som bestämmer och sätter reglerna i det där hemmet.
Om det hade varit jag, och det hade varit mina barn. Så hade jag tagit ena ballongen från tioåringen och givit den till mitt andra barn, eller helt enkelt delat upp ballongerna på en gång. Jag skulle sagt att man får dela på saker och ting.

Men det märktes redan när hon tog från Alexis att hon kör över andra bara hon får som hon vill. Om man ska sätta den där flickan i ett fack så var hon av det bredare slaget och ganska lång för sin ålder så det är lätt för henne att köra över de som är yngre. Och tydligen de som är äldre också, i form av hennes mamma. Tioåringen fick nämligen behålla båda ballongerna.

Bortskämda unge!

Tack för att du har något att säga!

