Jag får gnälla.

Precis.
Vintern. Denna jävla snö. Trött på den. Eller mer trött på hur omständligt det blir med enkla saker i livet. Som att ta ungarna till förskolan. Först och främst få på den lilla bångstyriga Novalie som overall. Inte nog med det, varma tumvantar på en lealös hand och sen försöka se till att hon inte drar av sig dom.
Alexis är bra på att sköta sig själv, klä på sig själv. Men ibland vill hon ha hjälp med skorna och dra över overallen på skon. Det ska ju helst ske direkt. NU NU. Och under tiden som jag klär Novalie. Vänta, JAG VILL INTE VÄNTA. Nä.

Sen när ungarna är klädda och mamman redan svettas så ska hon klä på sig. Samtidigt ska jag försöka att inte glömma något de ska ha med sig till förskolan. Halsdukarna tex, eftersom att dem inte ville ta på sig dom. Väskor, ståbräda, vagnen.
VAGNEN JA!
Förskolan ligger bakom vårat hus, efter en, nu snöbetäckt åker. Tar fem minuter att ta sig dit. MAX. När den meterdjupa snön inte ligger där. Och de har en grind så att alla från vårt bostadsområde slipper gå runt hela förskolan för att komma in. Men nu när det är vinter, går det inte att ta vagnen där. För det är omöjligt att dra den i den djupa snön. Innan ALL denna jävla snö kom så gick det att gå med ungarna där ändå, utan vagn. Smidigt och snabbt.

Nu när snön betäcker hela Bollnäs och vägrar släppa taget så måste vi gå runt hela bostadsområdet och ut på en cykelväg och liksom ha förskolan i ögonvrån hela tiden. det tar 10-15 minuter istället för max 5. Inte nog med detta, att trycka en vagn framför sig med en snart fyraårig dam på en ståbräda i några bra plogade partier och några mycket dåliga som dessutom äventyrar vår säkerhet då vi måste gå ut på vägen en bit för att sedan gå upp på den mindre bra plogade trottoaren. Jag begriper inte hur en trottoar kan vara så dåligt plogad utanför en förskola! Det är en tuff väg och jag är helt blöt av svett under jackan.

Och så av med ena ungen för att lämna henne på sin avdelning. Sen till Alexis avdelning. Hon är mer självgående och bättrar inte på mina svettiga kläder under avklädning.
Därför längtar jag efter våren. För att snön gör livet omständligt. Men sedan är det kul, ibland och väldigt få gånger, med snön. När vi kan leka och stoja, när det inte är för kallt för att vara ute. Men nu, nu är jag trött på allt vitt, emellanåt gult och svart snö. Och så all hundbajs längst kanterna. Härliga, härliga vinter. NEEEJ!
Bort. Hit med våren och lite mer värme. Där vi lätt kan ta på oss utan att svettas, gå ut och transportera oss ute utan att jag ska ha duschat i mitt eget svett.
Blä!

One thought on “Jag får gnälla.

Tack för att du har något att säga!

