Arbetssökande eller arbetslös? ARBETSSÖKANDE.

Pappa har åkt hem och åkte direkt till sjukhuset från bussen igår då han fick operationen idag. Han sa precis innan han gick ”Ja, vi ses väl. Om operationen inte helt går åt helvete!” Men det hoppas jag verkligen inte!
Då visste han inte att han skulle sprättas upp just idag. Han trodde om någon vecka. Men de fick väl en lucka och kallade in honom. Så jag håller mina tummar att allt går vägen och att de får bort njuren och tumören utan problem. Om de nu skulle ta tumören på samma gång. Den ena njuren hade slutat funka, och det går ju att leva med en. Men det var en tumör där också.

Det har varit trevligt att ha honom här och ungarna har tyckt att det varit kul. Även om jag jobbade ganska mycket under den veckan han var här så hann vi ses. Jag var ledig nån dag hit och dit. Alexis sa att hon inte trodde att morfar skulle komma hit innan vi flyttar, men det är det ingen som vet. Då vi inte ens vet när vi flyttar. Det ser ut att bli i höst även om jag önskar att det skedde i morgon haha. Men för att vi ska få tillräckligt med köpoäng för att ens få kika på en lägenhet som är något för oss så får vi vänta några månader.
Jag önskar verkligen att jag kommer in på utbildning till hösten så att allt bara kan komma i rullning och bli precis så som jag har tänkt i så många år. Med barnafödande, jobb och utbildning. Har haft en femårig plan. Kommer jag in på skolan så är det nästa femårsplan som påbörjas. I slutet av den så kanske, KANSKE, det blir en till bebis. Det är 50/50. Kanske inte, men kanske ändå. Då är mina brudar stora så då kanske vi blivit bekväma av att de kan allt själva. Om fem år är jag typ 31. Då kan väl en trea komma? 🙂

Egentligen skulle jag inte blogga, utan kika efter jobb, fixa personliga brev då jag har några jobb jag vill söka. Sen så ska jag väl, enligt arbetsförmedlingen, hitta en praktikplats igen. Annars kommer jag få gå på sånt där program för arbetslösa där jag typ ska sitta vid en dator 8-16 varje dag i typ två månader (om jag inte hittar arbete eller praktik under den tiden). Jag har gått på sånt en gång förr och, ursäkta mig, men de som var där hade inget IQ. Det kanske är dumt av mig att säga så men varje gång det var något som skulle ske i grupp eller när föreståndaren slängde ut en öppen fråga för alla, någon, att besvara så blev det tyst. Och att jag då alltid ska sitta och tycka och tänka, försöka göra tiden där uthärdlig så känns det dumt när alla andra tittar på varandra som yra höns som inte förstår… hatar det. Jag klarar mig själv, jag söker jobb själv. Men jag MÅSTE inte gå dit, det är inget tvång. Men då blir det heller ingen ersättning =inga pengar. Och vad vore livet utan de där kronorna? Därför MÅSTE jag ju visst.

Det bästa vore att hitta ett arbete. Och jag har ju två som är lovande. Men om det inte går vägen, vart ska jag praktisera då? Tips? Blir så stressad bara på tanken att allt detta måste ske innan den sista januari, annars hamnar jag i fängelset(alltså arbetsförmedlingens heltidsprogram!). Det är så det känns. Ett straff för att vara arbetslös, sitta där med alla ungdomar som tror att jobben knackar på dörren. Tror inte att jag skulle slippa gå på det där om jag berättade hur dåligt jag mår både inför och under programmets gång. De vet mina planer, femårsplan, märker att jag följer den till punkt och pricka. Jag har inte varit arbetslös mer än en och en halv vecka de senaste tre, fyra åren eller något. Jag har varit föräldraledig och emellan graviditeterna har jag jobbat och pluggat, för att sedan kunna fortsätta på min plan. Gjort högskoleprovet osv. Jag ligger inte på latsidan, jag behöver inte gå dit!

Känns som om att detta blev ett långt klagoinlägg men jag hatar AF:s uppläggning. Individuell handlingsplan? Jo, tjena. Slänger in alla i ett heltidsprogram och så har de nått att göra…
BLÄ!

2 thoughts on “Arbetssökande eller arbetslös? ARBETSSÖKANDE.

  1. AF kan knäcka vem som helst. Äldsta dottern var där en gång och storgrät när hon gick därifrån. Tack och lov har hon haft arbete sedan dess. Hoppas att du kommer in på utbildningen eller hittar ett passande jobb.

    En trea om några år är väl inte helt fel alls! Jag fick trean när jag var 31 och det fungerade utmärkt 🙂

    Kram

Tack för att du har något att säga!

