2015, förväntningarnas år.

Julen är över så också nyår. Nyår gör mig lite nostalgisk. Faktiskt. Jag tänker ofta på om året som varit blev som jag ville och aldrig någonsin är jag så peppad att kasta mig in i 2015. För det är förväntningarnas år. Jag hoppas att jag vid samma tid nästa år har haft julledigt från min utbildning som jag hoppas att jag kommer in på till hösten.
Och att vi, även då, har firat julafton hemma hos oss, fast då i Kalmar.

Barnen ska bli 4 respektive 2 år. Deras födelsedagar får mig att vilja stanna upp och betrakta de små varelse som i allra högsta grad är två egna individer som inte alls är rädda för att hävda sig själva. Den ena mer flickig än den andra. Men två härliga tjejer. Ännu är jag inte gift, inte under 2014 heller. Jag ser inget giftemål i sikte under 2015 då det stora målet, den största uppgiften och UTGIFTEN kommer bli flytten. Att flytta 70 mil. Det blir en ny vardag och ett nytt liv och jag lääängtar dit. Jag har längtat ända sedan jag blev gravid med Novalie för det var då, efter föräldraledigheten som jag visste att nu får jag bestämma vad jag vill göra och jag vill plugga. Inte vara gravid eller föda barn, inte förrän jag har en utbildning i ryggen.

Och det blir till hösten då det program jag vill komma in på släpper in. Alltså, förskollärare. Men jag har väl några andra planer. Jag tänker söka fler linjer men helst är det nog det jag vill göra. Det är dessutom ett framtidsyrke. Och det är roligt med barn och deras förmågor. Att följa deras utveckling, att bygga grunden för deras framtida liv. Vilket blir allas framtida entreprenörer, skådespelare, lärare, simskollärare, tränare osv. Jag vill vara först!
Jag funderar på att efter eller under utbildningen även bättra på mitt teckenspråk och finnas där som stöd för de barn som inte hör.

Men 2014, blev det som jag ville?
Ja ungefär. Jag var föräldraledig fram till sista april, sedan tog Kristoffer över i någon månad. Jag började jobba där jag aldrig trodde att jag skulle jobba(hemtjänsten) men där jag trivts som fisken i vattnet. Efter det sommarvikariatet som slutade i september prövade jag mina vingar på en mack vilket var roligt och engagerande. Sen i december, efter en förfrågan från mig, så blev det hemtjänsten igen. Fram till 18 januari -15. Och då ska jag höra av mig till ett personlig assistentjobb som jag skulle fått om det nuvarande vikariatet inte hade kommit upp till ytan. Just för att det inte blir hemtjänsten mer beror på att det är en ny policy nu när det är nya styrtyglar som vill att endast utbildade ska få jobba i resursen.

Med de jag har jobbat med, som jobbar hela tiden, har uttryckt sig som så att de bästa sommarvikarierna är inte utbildade men de är där under somrarna osv. Men så finns det de som är utbildade men som inte alls verkar förstå att de jobbar med människor. Så att enbart gå på erfarenhet och meriter är ingenting de bryr sig om. Utbildning. Vilket jag många gånger också kan förstå. Men saken är den att den nuvarande personalen går på knäna när de är full styrka och ännu värre när de fattas folk för alla utbildade vikarier är upptagna. Och så finns det vi, dom som gärna vill jobba, men som inte får. Så i det perspektivet vet jag inte vad som är bäst. Att slita ut den nuvarande personalen tills bubblan spricker och vikarierna lååångt ifrån räcker till. Istället för att ha folk som kan jobbet och gör det bra. Men erfarenheten kan de aldrig ta ifrån mig och jag antar att jag behöver den i framtiden för oj så mycket saker det har lärt mig. Inte bara yrkesmässigt utan mig som människa. Nog om det!
2014.

Ja, det blev nog så bra det kunde bli. Jag har tränat på men absolut inte nått mina mål. Men jag har börjat på nya banor och börjat styrketräna mer. Jag tänker byta ut fett mot muskler och efter det forma kroppen till drömkroppen och allt detta gör jag för att jag vill. För att jag vill känna mig snygg. Inte för att andra ska tycka det eller för vad andra säger eller om det är någon som påverkar mig. Men i det hänseendet så är det aldrig någon som har kunnat påverka mig för på något sätt är jag säker i mig själv. Och vill jag ändra på något så kan jag det. Och det gör jag nu, för att jag vill.

Jag fick frågan om jag har några nyårslöften. Jag tränar redan och försöker hålla kosten(men den kan alltid bli bättre). Så något sådant har jag inte. Och vad ska jag ha då? Jag tänkte på mindre skärmtid och bättre på att planera! Jag tänkte om jag skulle lova att blogga mera men det stämmer inte in på mitt löfte om mindre skärmtid. Kanske det skulle vara mer effektiv skärmtid istället för att ”jag ska bara kolla fejjan” ”kolla vilket roligt klipp” eller googla. Mer effektiv så som att tex blogga eller skypa!

Well well. 2015, välkommen och tack och GOTT NYTT ÅR!

3 thoughts on “2015, förväntningarnas år.

  1. Lycka till med flytt och framtidsplaner! Ditt yrkesval lär garanterat generera dig jobb, den saken är säker 🙂 Spännande saker väntar. Jag började plugga till lärare när barnen var 2,4 och 6 år! Det gick galant och jag hade massor med ”mammakunskap” som andra inte hade.

    Kram

  2. GOD FORTSÄTTNING 2015 du kloka Turez som jag inte alls har glömt bort även om det kan verka så. Och vilka härliga framtidsplaner du har med flytten hemåt (väl?) Vår äldsta dotter Karin fick sin första tjej Ida när hon var precis fyllda 20 och Johanna tre år efter det. Sedan utbildade hon sig till lärare på Kristianstads lärarhögskola och hon har bara haft glädje av sin mamma-erfarenhet och mognad. Det är … som Znogge säger … ett yrkesval som garanterat kommer att passa dig och där du slipper gå arbetslös.

    KRAMAR och är en gång LYCKA TILL!

  3. Lycka till! Hoppas att det går bra med dina planer. Det här med hur mycket tid man lägger på att vara inne på nätet via mobil,dator etc. känner jag att jag borde tänka på. Det blir gärna lite för mycket tid där.

Tack för att du har något att säga!

