Julklappar

Dagarna går. 11 november. Snart första advent och ja, jag har börjat längta en aning till allt julpyssel och bak och stök. Alexis har planerat att hon ska baka pepparkakor och äta upp all deg. Novalie, hon förstår nog inte så mycket men tydligen så vet hon hur en tomte ser ut för hon pekade ut en på ett kort. Så långt är hon med! Fast hon träffade ju tomten förra julen men då var hon blott sju månader. Nu är det andra ljud i den pipan.

Hon är en sådan busunge utan dess like. Det är alltid bus i blicken och när hon har gjort nått hon vet hon inte får så säger hon gärna till för att sedan springa därifrån… Eller stoppar nått i munnen å visar tungan å när jag frågar vad hon har i munnen så springer hon i väg och liksom ”na-na-na-naa-naa”. Ibland vill jag bara brotta ned den där busungen. För det går liksom inte att bli arg på hennes påhitt heller! Jag undrar vart hon får allt ifrån. Mycket är i från stora fröken här hemma, det är ett som är säkert. Helan och halvan de där. Säger Alexis att Novalie ska göra något så gör hon det på direkten. Hoppar syrran i soffan så kan hon minsann också göra det å så blir mamma arg på båda två för att de hoppar i soffan.

Då skrattar Alexis, Novalie tittar på henne och så skrattar hon också och slänger sig bak för lite extra effekt att hon minsann inte bryr sig… ja jisses! Lika är det om Alexis skriker och gapar för att föra oväsen. Då gör Novalie det också. Ibland är det verkligen som ett heltidsjobb att ta hand om de där busiga tjejerna. Men det är samtidigt kul på något vis. Just samspelet mellan dom, även om det är sattyg. Det värmer ordentligt i mamma hjärtat när de gör något tillsammans och håller sams.

Några julklappar(för att återgå till inledningen av inlägget) är redan inhandlade och mer lär det bli. Egentligen vill jag köpa hela världens roligaste leksaker till ungarna men det skulle dom aldrig hinna leka med. Lagom är bäst, tycker jag. Så att de uppskattar allt de får. Har en liten lista med grejor jag skulle vilja ge dom till jul. Självklart spelar det roll hur mkt allt kostar också. Har ju inga miljoner 😉
För anhöriga som kanske läser detta inlägg så kommer här en redovisning av vad tjejerna gillar för något.
Alexis:
Gillar blått, bilar och tåg. Har även börjat gilla dockor lite, just för rollspelet.
Hon tycker om att pyssla med alla olika saker, just nu mycket med stenar. Naturmaterial.

Novalie: Gillar att ta hand om dockorna och se till så att alla nallar har det bra(dock undanbedes gosedjur då de har så många). Hon tycker om saker som låter och rör sig(det är Alexis däremot oftast skeptisk emot, men har blivit lite mer mottaglig på sistone). Babblarna och I drömmarnas trädgård är favoriter. Mycket som är av olika material. Känns olika liksom.

Om ni vill köpa kläder(som alltid behövs) så är det storlek 86 som gäller för Novalie och 110 på Alexis.

Nu är det Hollywoodfruar på den andra burken.
Skrivs!

One thought on “Julklappar

  1. Ja, tiden rasslar på! Tänk att vi snart är i mitten av november. Förra året var vi sena med klapparna och det gillar jag inte alls så i år tänkte jag ha god framförhållning. Men jag misstänker att renoveringen ställer till det!

    Till tjejerna kan jag tänka mig att det är lätt att handla. Finns hur mycket som helst till barn numera. Men lagom är väl bäst 😉

    Kram

Tack för att du har något att säga!

