Energisnålt?

Min äldsta lillebror påminde mig om att det ekar tomt på nya inlägg här. Ja, för jag jobbar. Å det känns som om att jag jobbar hela tiden. Men jag är ju hemma mellan varven å då ska jag vara med familjen. När barnen sover vill jag helst sova eller bara ligga på soffan å glo. Jag brukar allt som oftast blogga från datorn för det går fortare å det autokorregeras inte hela tiden.

Nu sover barnen sedan en timme tillbaks om inte mer. Jag har redan legat på soffan å glott en stund. Börjat virka på en sittpuff som jag hittat mönster på inne hos bautawitch.se Jag har en del virkprojekt liggandes också men jag behövde ett break för att börja med dem sen igen.

Jag är tröttare än vad jag normalt brukar vara. Vet inte om jag kan skylla allt på värmen eller om något är allvarligt fel. Jag ta på mig jobbpass på lediga dagar även om jag tackat mer nej än ja när de ringt för att jag känner mig slutkörd. Kanske är det yrket. Vårda, vårda, vårda på jobbet. Och är det nån skillnad när jag kommer hem till en trotsig treåring och ett blöjbarn? Nä. Gränsen är hårfin. Eller snarare den enda skillnaden är storleken på vårdtagarna (Härligt att jag kallar mina barn för vårdtagare).

Jobbet är roligt men krävande. Kanske suger det åt sig mer än vad jag förstår. Jag har börjat tänka mkt på farfar på senaste också. Kanske det som också ligger å gror. Jag tänker på vad han skulle säga om alltihop. Om de,snart tre barn, som kommit efter hans bortgång 2011. Han hann träffa Alexis en gång. Sen dog han två dagar efter.
Vet inte varför men när Kristoffer sa för ett tag sedan att Alexis säkert hade tyckt om min farfar för att han var han så fällde jag en tår å tänkte efter lite. Ja, de hade nog haft roligt ihop.

Sen undrar jag vad farfar hade att säga om en hel del annat. Ni kanske minns om den gång jag skrev om vad som inträffade vid en promenix när jag var ute å gick förra sommaren. Jag lyssnade på radio. Har inte många låtar inkörda i telefon. Helt plötsligt så börjar Eric amarillos låt ”om sanningen ska fram” att spelas. Undrade vad som stod på så jag tittade på telefonen å kikade på låttiteln och så var det enda kort av farfar som jag har i telefonen som omslagsbild på den låten.

Av alla hundratals kort i mobilen så hade den hamnat på omslaget av just den låten. Inget som jag gjort å lagt in själv. Därför började jag ana ugglor i mossen för det är en massa strul runt om som han visste en del om. Men hans bortgång lämnade en del av oss ovetandes av sanningen. Så -om sanningen ska fram- Ja, vaddå farfar? Många frågetecken än idag. En del har vi listat ut själva.

Tänk att en person kan göra sig påmind bara sådär. På sista tiden har jag känt doften av hans gamla rakvatten. För ett tag sedan hörde jag hans karaktäristiska hosta och sen ett ”ja,ja”. Vet inte hur jag ska förklara men jag hade glömt att han brukade göra så när jag väl hörde det. Jag hajade till som om att en del av mig ville gå till andra sidan hyllan å säga ”hej farfar, vad gör du här?” (Eftersom att vi bor/bodde 70 mil ifrån varandra). Men det är inte troligt, tänkte jag sen. Han är död.

Och att vårda alla äldre har dessutom fått mig att inse vilken kämpe min farfar var med alla sina krämpor och sin envishet att klara sig så mycket själv när det finns service att få i sitt hem.
Jag vet inte vart alla dessa ord kom från men det är en del av vad jag går å tänker på. Som säkert också drar energi å gör att jag inte orkar sitta å blogga alla gånger. Även om jag gärna delar med mig av allt. Så går inte allt att få print på.
Hörs!

2 thoughts on “Energisnålt?

  1. I vissa perioder i livet eller i vissa arbeten har man lättare för att tänka på vissa saker. På gott och på ont.

    Ska du fortsätta med detta arbete i höst eller är det bara ett sommarjobb?

    Kram

    • Det jag hade nu var över sommaren men nu har jag hoppat på ett vikariat på en annan grupp som varar till den 14 september. Får jag önska så hoppas jag på att få hoppa in mer i höst så det blir lite klirr i kassan om inget mer preliminärt jobb dyker upp för mig.

Tack för att du har något att säga!

