Underbara ledighet

Det har varit en skön, ledig helg. Även om jag inte hunnit med precis allt jag velat så har vi hunnit mycket. Igår var vi på Erikshjälpen som bara har öppet tre dagar i veckan. Fyndade en tunika å en klänning. Sen köpte jag påslakan å lakan som jag idag börjat riva upp för jag ska göra en matta till tjejernas rum.
Sen var vi på stan å köpte nya sandaler till Novalie då hon redan vuxit ur sina gamla. Vi åt lunch på stan å myste.

Novalie har haft feber om natten å är snorig å har slemmig hosta. Snorig har hon varit till och från sedan hon började förskolan så jag antar att det hör till. Men det är inte kul för henne. Och jag kan inte sova när jag vet att hon är så slemmig å jobbigt å få upp det.

I fredags var vi till Hudiksvall för Kristoffer skulle till ögonmottagningen igen. Han har en väldigt komplicerad inflammation. Så han är där titt som tätt. Efteråt gick vi på stan. Efter ett tag så stod det blöjbyte å toabesök på schemat. Jag hade förberett med ett par femmor då toan kostar där. Väl vid dasset så rullar en äldre herre vars kropp och knopp inte tvättats på ett bra tag. Han ropade på Kristoffer att gå in om han skulle in för att spara en femma.

Jag och Alexis väntade utanför. Vi tittade på en sån där maskin som barnen brukar åka som vanligtvis kostar en femma men nu för tiden en tia. Jag förklarade för Alexis att vi inte hade en guldpeng. Att hon inte kan åka. Mannen i rullstol som lät Kristoffer gå in på toa rafsade fram en tia ur sin plånka å sa att det är klart ungen ska få åka. Jag log å sa att vi ingen tia har.

Han sträckte fram tian till mig. Jag ville knappt ta emot den då han såg ut att behöva alla pengar åt sig själv. Jag vill inte vara fördomsfull men hans pengar spenderas nog mest på bolaget. Det skriver jag bara för att ni ska få en bild av honom. Han verkade inte påverkad alls och jag vill inte säga att han är det om det inte är sanningen. Jag sa till Alexis att hon får säga tack men det vågade hon inte.

Hon vågade inte gå upp på åkmaskinen heller. Han sa att det är bäst att han rullar därifrån om hon är blyg. Jag tackade honom så hemskt mycket å la i tian så Alexis kunde åka en sån där för första gången i sitt liv. Hon gillade det. Såklart.
En del människor är bara för snälla. Han kanske inte hade så mycket själv men vad är en tia när ungen blev väldans glad? Tack snälla man! Du gjorde hennes dag.

Idag slappade vi mest hemma. Men helt plötsligt på eftermiddagskvisten fattade vi inte varför vi inte planerat att åka till stranden. Så vi åkte till stranden lagom tills alla skulle åka hem för middag. Den hade vi med oss. Riktigt skönt i vattnet faktiskt och vi var som fiskar allihop. Förutom Novalie som gärna ville bada men bara stundvis 😉

En bra helg och imorgon ska det jobbas igen. Delad tur. Så 7-12.45. Å sen på att igen 15.45-21.30. Så jag träffar bara resterande familjemedlemmar på morgonen imorgon. Blä! Men pengarna rullar in.
Ha en fortsatt trevlig söndagskväll!

2 thoughts on “Underbara ledighet

  1. Pengar som rullar in tackar man inte nej till! även om det ibland känns tungt så här i sommaren. Men visst, det hindrar inte att man njuter av lediga dagar och det med allrätt!

    Kram

Tack för att du har något att säga!

