7 år som bloggerska.

Åren går och idag påminde wordpress mig om att det är 7 år sedan jag började blogga. 7 år!!!!
Det började med ett inlägg om resan till Rumänien som jag gjorde med en klasskompis eftersom att vi gjorde ett projektarbete om att hjälpa romerbarnen. Inlägget går att läsa HÄR.
Det är alltså för sju år sedan. Mycket måste ha hänt där sedan dess. Det var mycket på gång men det krävs alltid mer pengar. Vi åkte dit i Erikshjälpens namn.
Det skulle vara kul att åka dit igen, helst då med min klasskompis även om vi inte har någon kontakt idag så är det en resa och ett minne som vi båda minns och som vi delar. Jag skulle nog inte vilja åka dit med någon annan än henne. 

Jag glömmer det aldrig. Dessa människor i desperat behov av hjälp. Som lever i stort förtryck i sitt eget land och dessutom i vilket land som helst. Polisernas ”romerregister” är väldigt omtalat just nu. Det är lätt att dra alla över en kam men varför? De människor som vi mötte. Vilka underbara individer. Om de bara gjorde sig till för att de trodde att vi var rika spelar mindre roll. De ville så gärna bara ha en liten bit av kakan.
Det starkaste minnet jag har var när vi fick vara med på en gudstjänst. Först var det som en gudstjänst vi alla kan relatera till. Men sen, när alla öppet började be till de högre makterna. Med öppet menar jag ljudligt. Den där bönen, den där vädjan. Vi behövde inte kunna språket för att förstå deras vilja att få ett bättre liv. Det var så starkt och så överväldigande. Nära på att man trillade av stolen. Nästan så att jag blev lite rädd.

Det är alltså sju år sedan. Jag minns att vi kom hem den första april -07 från en veckas resa. 
Jag och Josse gick ut på krogen. Egentligen förstår jag inte hur jag kunde göra det men tror inte att allt hade hunnit sjunka in just då. Jag piercade mig dessutom några dagar efter, i överläppen. Mest impuls efter en runda på stan, den också med Josse. Ung och galen!

Tack för att du har något att säga!

