Stora barn, båda två.

I helgen var vi bara hemma vilket var ganska skönt. Ville inte gå ut och hålla på i snön.
Vi gjorde ju den där colakarrén… Alltså, blä. Fy f*n vad sött det blev. Inte alls gott. Jag var skeptisk från början man hoppades att den ändå skulle bli mör och god efter sina två timmars kokning… Nä! För sött för min smak. Den rostade sötpotatisen blev inte färdig på utsatt tid heller så den middagen lär gå till historien. 

Jag hade tänkt åka å köpa vin men det kom jag på fem minuter innan systemet stängde. Men det blev ju pannkaka av alltihop så det var väl tur att inget vin inhandlades.
Idag har jag tagit med Novalie till öppna förskolan medan Alexis var på sin förskola.
Det är 0-12 månader på måndagar och så är det babysång. Hon tyckte att det var kul. Satt och klappade händer och jollrade med och skrattade åt bebisar som grät. Av någon anledning så har det alltid roat henne 😉
Tänkte att jag skulle gå dit imorgon igen fast då efter att Alexis har slutat förskolan. Gå dit och käkar lunch och så leka tills de stänger vid halv två. Vi får se hur natten blir och om det är något vi alla orkar.

Att göra som jag tänkt betyder att Alexis hoppar sin middagsvila och det brukar sluta i gnäll och gråt och tjat på kvällen, eller så däckar hon i soffan innan maten ens hunnit bli serverad! Det återstår att se hur det blir med den saken.
Novalie somnade snällt i sin säng ikväll, som jag dessutom fick sänka nu innan hon skulle gå å lägga sig. Igår när jag la henne i sängen för kvällen så visade hon hur duktig hon var(tydligen) på att sätta sig upp från magläge(what?) och sen ta tag i sängkanten och ställa sig på knä och sen på fötterna… Det har jag sett henne göra när jag själv satt henne i sängen så hon sitter. Jag visste inte att hon klarade av sådana bedrifter själv. Men jojomensan. Så nu är den på det lägsta läget och hon sover åter i trygghet.

Hon har nu visat på dagtid så duktig hon är på att sätta sig upp från magläge. Så nu går det undan. Dessutom står hon i krypställning och gungar jättemycket. Hon är på G!
Men nu sover hon i sin säng. Jag borstade tänderna på Alexis och så skulle hon testa att kissa innan hon går och lägger sig som i vanlig ordning. Men då säger hon att hon vill vara ifred för hon ska bajsa(!). Det tåls att poängtera att nummer två alltid endast har gjorts i blöjan. Jag gick vänligt ut och väntade. Sa till Kristoffer vad som kunde tänkas vara på G. Sen så hörde jag hur hon stånkade och hade sig. Jag väntade på nått PLUPP men det kom inget. Men allt det där stånkandet måste ju ha lett till något.
Till slut så säger hon att hon är färdig. Och visst. DÄR LÅG DET NÅGRA KORVAR.
Vi jublade och hade oss och hej och hå. Hurra. Då ville hon givetvis bajsa mer.

Men det kom inget och nattblöjan åkte på.
Så nog händer det grejer med ungarna nu, på sina vis!
Och barn kan man inte få för många av, eller kan man det?
Det återstår att se i säsongspremiären av Familjen annorlunda på tv4 om 20 min.
God kväll!

3 thoughts on “Stora barn, båda två.

  1. Jag har gjort den karrén jag med och med samma resultat och slutsats. Första och sista gången och verkligen inget att slösa en flaska vin på.

    Skönt när barnen släpper blöjan. Blir helt klart ett moment minder 🙂

    Kram

    • Nä, precis! Det blir inte den maträtten igen. Usch. Hade kunnat bli godare på annat vis.

      Ja, hon har verkligen gjort framsteg nu. Det enda jag har tänkt på blir omständigare när de är blöjfria är när man är ute och åker och ungen plötsligt säger ”Jag är kissnödig mamma”. Då kan det ju vara NU på direkten! Och att stanna på en motorväg är inte alltid det lättaste 🙂
      Kram

  2. Ja jisses, här dyker det upp gamla minnen när jag läser. 🙂 Roligt med barn och otroligt intensivt mellan varven. Tänker på Öppna förskolan, vi fick sluta gå dit och gå ut i parken istället, enbart, för de blev sjuka varje gång vi hade varit där! Det kanske är bättre hos er? Att små sjuklingar stannar hemma därifrån…

    Kram o God helg!

Tack för att du har något att säga!

