Många förändringar är på G

I julklapp fick vi ett biobesök inklusive barnvakt och i helgen togs den ut. Jag och min, blivande make(ja, för han friade dagen innan nyårsafton), såg 100-åringen som klev ut genom fönstret och försvann. Jag har inte läst boken och nu finner jag ingen anledning till det heller. Roligt och intressant från början till slut. Kristoffer däremot tyckte den kunde bli långrandig/långtråkig emellanåt. Det tyckte inte jag. Filmen var perfekt gjord med sina flashbacks osv. Hängde med bra i svängarna och ingen annan svensk skådespelare än Robert Gustavsson skulle kunnat äntra den karaktären. Klockrent!

 Ungarna hade klarat sig bra hos Anna med familj. Så länge Novalie fick bli buren var hon en glad bebis. 
För den delen så ammar jag bara på kvällen innan lillan ska sova. Och jag kan i ena stunden vara bestämd, att snart börjar vi även med välling på kvällen… men… så tänker jag. Att hon är ju så liten(snart 8 månader). Men egentligen inte. Det är ju faktiskt mysigt att amma… nä. Det är det inte. Inte när jag måste göra det varje mål. Det är väl nu, när man är på väg att sluta som det är mysigt.
I början är det bökigt för bebisen är så liten och mina tuttar så stora. Och så ska man vänja sig och komma in i bra rutiner. Sen nånstans där emellan kan det väl vara bra. Fast det är inte kul att missa massa när man är iväg eller så bara för att jag ska gå undan och amma för Novalie har krävt lugn och ro annars så ska hon titta på allt.

Sen nu när jag har trappat ner har jag tyckt att det känts bra. Skönt och mer avslappnat. Novalie har blivit mer snuttig på nätterna men samtidigt har hon också varit sjuk nu på sistone. Än är kvällsamningen kvar, jag avslutar den när jag tycker det känns rätt för Novalie och inte av ren bekvämlighet. Det återstår att de när det blir, det är nya tider nu.

Idag går Alexis över på den större avdelningen. Förskolan har byggt ut så nu är det två nya avdelningar för 4-5 åringar. Alexis går i en mellangrupp där det kommer vara 1½-3åringar.
För ja, hon… ska ju fylla tre år i april.. alltså om några månader. 3 år!
Min bebis är snart ingen bebis och min.. hon som var en bebis nyss är storasyster och stor och kan själv… hela tiden. Hon var så gullig häromdagen när vi var på väg hem
Hon: ”Novalie, du kan inte gå”
Jag: ”Nä inte än”
Hon: ”Sen när du gåj… ja hålla din hand”
Hon är verkligen en omtänksam stora syster. Tar fram leksaker åt lillasyster. Frågar mig om vilka saker hon får ha, eftersom att Alexis har smådelar bland sina leksaker så får Novalie inte ha alla. Hon är duktig på att fråga.

När Novalie är ledsen är hon och hjälper, tittar efter nappen och snuttis om hon inte har dom vid sig. Men andra gånger om hon är ledsen och själv vill ha min uppmärksamhet så kan hon istället be henne vara tyst och säga att ”mamma kommer inte till dig”. Just för att Alexis vill att jag ska vara med henne. Och det förstår jag, ibland. Men det är ju inte direkt acceptabelt att putta sin lillasyster för det. Samtidigt som Alexis kan bli ”jätteledsen” om Novalie börjar klättra på henne så att hon nästan trillar. Då vill hon ha samma uppmärksamhet som sin lillasyster i sådana situationer. 
Ja, herreligen. Men dom är underbara, även om jag inte sovit så mycket inatt och ska orka träna i 90 minuter i eftermiddag. Jag sov bredvid en virvelvind(och då tänker jag inte på Kristoffer).

Trevlig lill-lördag.

2 thoughts on “Många förändringar är på G

  1. Tiden går så fort att man knappt tror det är sant! Tycker att ni fick Alexis nyss och så ska hon snart fylla tre år! Härligt att det fungerar så bra mellan syskonen. Det har det gjort med våra barn också. Visst kunde de bråka men aldrig någon syskonavundsjuka. Väldigt skönt att slippa den lilla detaljen 🙂

    Kram

    • Då är ju barnen trygga i sig själva. Och de känner att de får likvärdigt med uppmärksamhet och allt vad det kan vara.
      Ja, tiden går fort. Snart är det jag som har vuxna barn 😀

Tack för att du har något att säga!

