Från helvetet upp till jorden.

Jag var såld från första singeln till ännu idag. Det är nått visst med honom.
Eminem.
Hans musik. Hela han.
Annars lyssnar jag inte på hiphop. Men han!
I början på 2000 talet gjorde han en låt som slet mattan under mina fötter.

”Refräng”
I’m sorry mama
I never meant to hurt you
I never meant to make you cry
But tonight I’m cleanin’ out my closet
One more time
I said I’m sorry mama
I never meant to hurt you
I never meant to make you cry
But tonight I’m cleanin’ out my closet

Men det skulle ta 7 år till innan jag kunde rensa min garderob. Den fylldes på med ny skit men till slut så slog jag mig fri från att få ännu fler demoner att svärta ner mitt inre.

Hans musik fick mig att känna mig mindre ensam där jag satt på mitt rum och drunknade i hans ord. Ord som jag inte förmådde sätta på mina egna känslor. Arg, ledsen, misslyckad, oönskad. You name it. Jag ville skylla allt på en och samma person. Det tog lång tid innan jag förstod att det inte var mig det var fel på, att jag inte bär ansvaret för sådant som hänt i vuxnas sällskap. Men jag insåg att jag själv bär ansvaret för hur mitt liv ska bli sedan, när jag är benägen att ta hand om mig själv.

Norrland gav mig styrkan att andas, för mig själv.
Jag är stolt över den jag är idag även om mycket sitter i mig fortfarande. Personlighetsdrag som jag ärvt av den miljö jag växte upp i och jag tror att mycket aldrig kommer gå bort, det sitter för djupt. Jag har börjat förstå att jag måste acceptera det hela och inte motarbeta det. Se alla mina möjligheter.
Då kommer han in i bilden igen. Han som gått igenom ett helvete han också men tagit sig igenom. 
Eminem – Not afraid.

Yeah, It’s been a ride…
I guess i had to go to that place to get to this one
Now some of you might still be in that place
If you’re trying to get out, just follow me
I’ll get you there

And I just can’t keep living this way
So starting today, I’m breaking out of this cage
I’m standing up, Imma face my demons
I’m manning up, Imma hold my ground
I’ve had enough, now I’m so fed up
Time to put my life back together right now.

Är det över nu? Klarade jag mig?
Jag kan inte sluta förundras över vad jag klarade av. Därför ältar jag det här i bloggen. Det jag ville ta slut på, det jag ville få bort, det var mitt liv.
Men att jag vågade ta kampen, vågade gå igenom alla år av rannsakan och ont i själen. Nu har jag egna barn. Vilket gör allt svårare att förstå. 
När jag ser mina barn så förstår jag inte hur man som vuxen ens skulle kunna tänka tanken att göra de illa.
Många gånger när jag blir arg på Alexis så kan jag få känslan av att jag överreagerar. Att nu gjorde jag fel, nu kommer jag bli som min egen ”mamma”.

Jag antar att det nu väntas nya prövningar för det jag har i bagaget. Det gäller bara att tro på sig själv. Jag lämnar inte mina ungar i sticket!

 

One thought on “Från helvetet upp till jorden.

  1. Du är alldeles för klok för att lämna dina ungar i sticket. Din erfarenhet, insikt och vetskap som förvisso varit mycket tung gör att jag tror du blir och är en ypperlig mamma! Sedan tänker jag att alla barn borde bara få känna kärlek från sina föräldrar men så enkelt är inte livet…

    Kram

Tack för att du har något att säga!

