Två år

Den sjunde juni.
Den sjunde juni 2011. Vi var på soliden och njöt av det varma vädret. Skulle just till att fika när pappa ringde. Jag hade två månader innan just blivit förälder för första gången.
Det kändes som om mitt vuxenliv precis börjat när min farfars liv tog slut.

Oj vad han har kämpat i sitt liv. Redan från barnsben. Men kampen om överlevnad vann han inte den där dagen. Den soliga varma sommardagen.
Men han dog inte på sjukhus(där han spenderat alldeles för mkt tid på äldre dagar). Han besökte ett äldreboende som serverade hans älsklingsrätt. Han skulle just ta sig en till portion då något hände.

Han föll ihop. Om de sedan gjorde hjärt och lungräddning vet jag inte. Jag bara antar det. Enligt vad jag fått berättat för mig så dog han bara där och då. Precis så som han ville. Pappa ville inte ta reda på den egentliga dödsorsaken så det är något jag alltid få fundera över.
Min starka farfar.

Överlevt cancer flertalet gånger, stomipåse på magen, kramper i kroppen för att ha börjat arbeta i en alldeles för tidig ålder, diabetes… Ja. En hel hop med flera saker. Och det är bara det fysiska.
Jag beundrar honom. För att han aldrig slutade kämpa även om han uttryckligen sa att ”sänkte Pär” kan komma å hämta honom…

Farfar. Så otroligt saknad. 2 år sedan.
Och här sitter jag med en två veckor gammal dotter.
Någon du aldrig kommer att träffa. Någon som aldrig kommer få träffa dig. Men tro mig, hon kommer veta vem du var. Va så säker.

Postat med WordPress för Android

2 thoughts on “Två år

Tack för att du har något att säga!

