Lite av varje

Jag har sedan i helgen velat baka rulltårta och än har det inte blivit gjort. Men idag… kanske. Då kanske jag gör en rulltårta.
Dessutom har jag tänkt att det kanske är bäst att börja baka lite smått ju närmre Alexis två årsdag vi kommer. Mindre än en månad kvar.
Och inte vet väl jag hur mycket jag orkar baka när det bara är nån vecka kvar innan hon fyller. Jag kan praktiskt taget föda på hennes stora dag. Så det är väl bäst att jag tar det lugnt så att hon får ha en egen födelsedag 😉

Men idag är nog dagen den där rulltårtan blir gjord.

Igår vad Emma B här på besök. Alltid lika trevligt. Snacka skit varpå Alexis hela tiden kommenterade ”Mamma skrattar”, ”Emma skrattar”. Till sist satt hon där själv och skrattade. Kanske ska vi kommentera allt hon gör då? 😉

I morse när vi byggde med duplo så gjorde vi ett torn, eller hon gjorde och jag tittade på.
Jag skulle fått smäll på fingrarna om jag ens försökte hjälpa till. Min uppgift är att betrakta hennes lek…
När hennes torn var klart och lika högt som hon själv så tittade hon på tornet och puttade omkull det. Sedan sa hon, överförtjust, ”Alexis torn ramlar ner”.
Det var absolut en olycka. Helt klart!
Och barn är som fullärda skådespelare. Hon såg helt förvånad ut när tornet landade och slogs i spillror. 
Lika om hon gör något annat, särskilt nått hon inte får. Då kommer hon fram till en och säger ”hände nu?” och ser förbryllad ut. Antagligen har hon då tagit sönder något, petat ut en stor snorkråka som hon håller framför näsan på mig eller så står hon och pekar på Villes matskål där torrfodret liksom har hoppat över till vattenskålen…

Många gånger om hon tagit sönder något och försöker förklara för mig vad som hänt och att det INTE var hon som gjort något så är det svårt att inte låta bli att le lite grann. Och när hon ser att jag ler och inte börjar bli arg så ler hon lite och sedan säger hon ”Alexis laga”. Medan hon försöker laga det hon tagit sönder så säger hon ”Alexis inte sönder, inte”.
SÄKERT att det inte var du som tog sönder den… trollunge!

2 thoughts on “Lite av varje

  1. Älskade älskade barn ! 😀
    Fick en fråga.. eller ja ett påstående på engelskan häromdan om att barn är tråkiga då skulle man fylla i instämmer | instämmer inte | vet inte. Självklart blir det ju instämmer INTE. haha barn är bara för härliga, så naturliga :)♥

Tack för att du har något att säga!

