Den där bilen… pärlan.

I måndags när jag öppnade dörren till passagerarsidan för att slänga in väskan så liksom lossnade sidospegeln. Välte ut från hållaren men den klarade sig. Gick inte sönder(ingen otur här inte). Jag tänkte att det var bra att spegeln inte gick sönder, då kanske det inte kostar så mycket att laga den.

Idag åkte jag till en reparatör som fixade det på direkten. Själva jobbet tog de inte betalt för men de fick bli en ny spegel då det ger den längsta garantin än att t.ex. limma fast orginalspegeln.
831 kr gick det kalaset på.
Samtidigt så frågade jag om han kunde byta framlampan på bilen eftersom att den har varit trasig ett litet tag. Ett allt för långt tag. Jag hade en ny lampa i bilen så något sådant behövde de inte ligga ute med. Och sist jag var där å de skulle fixa lampan så följde han med ut direkt och poff, så var det klart.
Det gick snabbt denna gången också. Allt var klart på 20 minuter.

Sist de bytte så såg jag hur han gjorde. Jag har försökt mig på att göra likadant denna gång men jag lyckades inte. Men nu är det gjort och jag slipper känna mig olaglig.
Även om det inte är det enda. För en lampa för airbagen lyser och han som körde in bilen i verkstaden idag sa att växlarna kanske skulle kollas upp då det är lite motstånd då ettans växel ska läggas i.
Det problemet har funnits där sedan vi köpte bilen. Eller ja, det kanske har blivit lite värre.
Dessutom gnäller den och vill ha en service även om den fick en service nov 2011. Den började gnälla om det i nov 2012.
Vi har annat att lägga pengarna på och känner inte att det är världsnödvändigt med en till service så snabbt inpå. Nästa får bli i nov 2013.

Vi vill byta till en kombi nu när vi ska bli fler. Jag gillar vår bil(förutom alla utgifter som varit den senaste tiden) men den kanske blir för trång. Om vi inte kan byta till en kombi så får vi införskaffa oss takbox så att vagnen kan vara i bagageutrymmet och packningen i takboxen.
Åh, allt kring denna bil ger mig gråa hår.
Att vinna en ny vore inte så dåligt.

3 thoughts on “Den där bilen… pärlan.

  1. Skaffa en kombi! Vi insåg att det var mer eller mindre nödvändigt när vi blev fem. Ångrade det inte för en sekund och insåg att det varit svårt att klara sig utan. Synd att det är så dyrt bara. Vår bli går bra än så länge men den är ingen ungdom längre…

    Kram

Tack för att du har något att säga!

