Kan själv

Vad ska vi äta idag?

Kommer Alexis att äta något idag…?

Denna kan-själv-unge!
Men hon åt faktiskt bra på lunchen idag, det är bara de senaste dagarna som hon liksom vägrat. 
Kanske för att göra sig själv hävdad som i allt annat hon gör nu för tiden.
Jag försöker lära mig att stå på mig. Säga nej om det verkligen är nej.
Det första hon ber om när hon kommer hem är glass.
Nej, nej, nej, säger mamman. 
Förut gav jag upp efter en stund. Men nu när jag har insett vilken ”fas” hon är inne i så är det nästan, NÄSTAN, lättare att säga nej.

Hon testa mig/oss och vi måste sätta ner våra fötter för det är inte hon som bestämmer, inte som sådana saker i alla fall 😉
Att stiga upp klockan fem, halv sex är något som är svårt att säga nej till så då får hon bestämma och vi kliver upp.
Ibland somnar hon om och då kan jag/vi också somna om.
Vissa gånger har vi tagit till vällingen tidigt på morgonkvisten i hopp om att hon ska somna om.
Jag diggar inte välling på morgonen för jag tycker om att äta frukost tillsammans.
Om hon får välling när hon vaknar lär hon vara mätt när det väl är dags för frukost.
Därför brukar det bli så att jag kliver upp med henne och vi äter frukost. Kristoffer sover tills han ska till jobbet. Han brukar gå upp på natten om hon vaknar.

Ibland brukar jag tänka att jag inte vet vad jag har gett mig in på. Att jag har barn och att allt jag gör idag skulle vara helt omöjligt förut. Som att gå upp kl 5, bara så där. Och faktiskt inte vara så trött. Klockan åtta eller nio låg tiden på innan Alexis kom till världen.

Och ta inte detta som om att jag klagar eller vill sova bort hela mitt liv.
Absolut inte.
Inte när jag har världens bästa familj att vakna upp tillsammans med.
Då kvittar det vilken tid.
Mitt liv känns mer värdefullt nu.

3 thoughts on “Kan själv

  1. Man förändras! När vi hade tre små barn undrade jag vad jag fyllde dagarna med förut 😉 Hur jag kunde sova så pass länge och vad jag egentligen gjorde! Man anpassar sig 😉

    Kram

  2. Det där med att ”testa” sin föräldrar.. Då vet jag vad jag har och väntar mig när min dotter väl kommer dit:) Gäller att stå på sig och menar ”nej” när det är en sådan situation. Känner igen det där med att ha svårt att föreställa sig och göra vissa saker innan man fick barn, som att gå upp tidigt på morgonen.. även om det innebär på helger med:P

    Något man vänjer sig vid och som du beskriver så fint. Det kvittar när du har en fantastisk familj att vakna upp till;) I agree!

Tack för att du har något att säga!

