Glykosbelastningstest.

På grund av att min fader har fått diabetes på äldre dagar så har jag idag varit och gjort ett glykosbelastningstest som ska visa om jag är drabbad av graviditetsdiabetes.
Andra landsting har att ALLA gravida skall göra det en eller två gånger under sin graviditet. Här har dem det bara om de finns vissa ”kriterier” som kan utlösa graviditetsdiabetes.  Som tex ett BMI över 35 eller diabetes i familjen.

Testet är fastande så jag åt inget på hela förmiddagen. Skulle vara där kvart i nio.
När jag iakttog Alexis när hon åt sin frukost så ville jag bara sluka allting själv.
Jag längtade efter vatten(för det fick jag inte heller, dricka något) på morgonen. Den längtan övergick sedan till kaffe. Inte ens om jag stirrade på kaffebryggaren så blev det något. Alexis mumsade på, tyckte säkert att det var skumt att jag inte skulle ha nån gröt, inte ens fil med frön i.
Hon pekade på kaffemaskinen och frågade om jag skulle göra något.
”Inte idag” fick jag svara.

Jag trodde att jag skulle vara hungrigare på morgonkvisten men det var mest det där kaffet, å vatten, som liksom saknades.
Väl på barnmorskemottagningen så stack de mig i fingret för att sedan låta mig sitta ned och dricka sockerlösning. Hon serverade det med lite citrondroppar i för att göra smaken lite bättre.
Jag hade föreställt mig en mycket äckligare smak men det gick väl undan. Eftersmaken som var värst.

Efter det blev jag illamående. För stor sockerkick antar jag.
Skulle vara där i två timmar. Jag hade förberett mig genom att ta med en bok, som jag håller på med.
Dessutom hade jag tid med min barnmorska som skulle mäta mage och lyssna på hjärtljud m.m. Hjärtslagen var lite höger än vid denna tidpunkt vid förra graviditeten men annars var allt lika. Förutom min vikt också, eftersom att jag var tjockare redan från inskrivningen 😉
På 25 veckor har jag gått upp 3 kg. Än är det lång tid kvar och det är ju på slutet det smäller till ordentligt.

Allt såg bra ut och jag har inte graviditetsdiabetes, inte än i alla fall.
Jag ska träffa min barnmorska om en månad igen för att mäta mage och allt det där.
När jag hörde hjärtljudet från den lill* som ligger där inne så blev allt helt plötsligt verklighet.
Nog har jag förstått att det är en liten där inne men det blir mer påtagligt.
Jag längtar som bara den!!! Vem är du, lill* vän?

Jag hörde ett spädbarn gråta/skrika idag när jag satt på mödravårdscentralen.
Min första tanke var ”Åh, vad underbart”.
Jag ändrade fort tanken till att det inte alls är underbart, inte för föräldrarna till de skrikande barnet. Det är aldrig en fröjd att inte kunna tillfredsställa sitt barn.
Jag antar att min reaktion grundar sig i den där längtan.

Längtan efter att själv få höra ett litet spädbarnsskrik. 

4 thoughts on “Glykosbelastningstest.

  1. Ja usch och fy och blä för dessa test. Förr smakade dom värre. eller ja förr och förr. För några år sen då jag väntade marwan och även yaakob så smakade dom verkligen inget vidare, då var det bm som blandade ihop nått. Nu får man färdigblandat, eller fick du med det (färdigblandat) ? 🙂 jag fick det med karim.
    Skönt att allt såg bra ut. och jag hoppas ni mår bra allihop 🙂 Över halva tiden gått.;)

    KRAM ♥

  2. Så skönt att det inte visade något än. Hoppas att det fortsätter så under hela graviditeten. När man hör hjärtslagen blir det verkligen påtagligt…

    Kram

  3. Så skönt att du inte har diabetes och att allt såg bra ut med bebis.
    När jag var på koll förra veckan och jämförde med Tores (när jag väntade Edvin skrev jag tråkigt nog inte ner något från bm besöken) och såg att den här gången är SF måttet 4 cm mindre. Men då var det i överkanten med T också 😉

    Kram!
    http://www.elinteg.se

Tack för att du har något att säga!

