Om att vakna på natten…

Nu har all snö töat bort och av föregående inlägg att bedöma så kan ni förstå vad det innebär!
Blä.

Alexis har vaknat kring samma tid varje natt ett bra tag nu. Förut antog vi att det var för att hon började bli sjuk. Men nu fortsätter det.
Jag förstår inte varför hon vaknar samma tid och sedan absolut inte kan somna om.
Det tar 2-3 timmar innan hon, av utmattning, ger upp och helt enkelt somnar.
Då brukar det inte vara många timmar kvar innan Kristoffer ska kliva upp till jobbet och inte heller för oss, Alexis som ska till förskolan.

Men allt hade gått bra på förskolan. Hon var pigg och alert och visade inga tecken på att hon ville sova. Väl hemma efter att ha ätit lunch somnade hon.
Min lilla älskling. Även om hon vaknar och är jobbig om nätterna resten av livet så älskar jag henne lika mycket ändå.
Och har det gått ett och ett halvt år med bra sömn så ska vi nog stå ut en period där det inte är så bra.

Jag försöker bli påläst om ämnet.
Hon är inte alls svår att natta och vi har samma rutiner som vi haft sen hon var 10 månader. Något säger mig att vi kanske ska ändra på dom? Jag vet inte, dom är ju bra.
Läste även att det kan vara så här, periodvis, även om det varit exemplarisk fram till nu. Och att man då skulle hitta sitt sätt, som funkar för familjen.
Vårt sätt att få henne att somna om tills vi kommer på rätt köl igen.

Många har också skrivit artiklar om att inte plocka upp barnet när de vaknar på natten. 
Jag hör när det är äkta gråt och inte. Men när det är ändå hjärtskärande att det lilla hjärtebarnet som egentligen är trött, helt enkelt inte kan (eller vill) somna om.
Jag har varit trött om dagarna när nätterna har spökat men idag känner jag inte alls så.
Jag har även tänkt att jag ska sova en stund medan Alexis är på förskolan men innan dess har jag verkligen vaknat till liv så det är ingen idé.

Det är en period nu helt enkelt. Och nu är det helg!
I eftermiddag kommer kusin Leo till oss för övernattning medan föräldrarna har det bra på spa och grejer i Sundsvall. 
Jag och Kristoffer borde också hitta på något bara vi två snart. Men först ska vi få råd att roa oss. Pengarna rullar in så fort jobbet börjar.

Ha en trevlig helg och glöm inte Så mycket bättre imorgon på fyran.

One thought on “Om att vakna på natten…

  1. Jag kommer att sitta bänkad, var så säker!

    Vara barn som bra och mindre bra i perioder, Det var liksom bara att hålla ut och sedan återgick allt till det normala.

    Kram

Tack för att du har något att säga!

