Öländska kroppkakor

Jag borde ge mig till känna här… känner jag.
Helgen har varit bra…
Lagom tempo.
Igår hälsade vi på hos Alexis kusiner. Det blev fika och lek.
Alexis dansade och hade sig tillsammans med lillkusinen (3 år).
Vi har dessutom köpt lite härliga prylar via jultidningar.
Vad kan jag inte säga då det mest är julklappar 🙂

Ja, julklappar. Och Kristoffer verkar längta hur mycket som helst till julen. Julpyssla och pynta här hemma. Det gör inte jag.
Jag saknar sommaren som aldrig riktigt kom vilket gör att jag längtar till nästa sommar ännu mer. Men visst, julen är härlig. Särskilt om den blir som jag vill.
Att min släkt kommer upp hit och firar med oss och Kristoffers mor med sambo.
Vi kör ju på varannan jul när vi har familjerna så långt ifrån. Denna julen är norrlandsjul.

Ni kanske bli irriterade om jag tjatar om julen. Så ska inte tvinga er att tänka i de banorna om ni inte vill. För julen kanske inte kommer bli så rolig för vissa.
Men det ska det bli för oss!

OCH jag skulle vilja skryta lite, eller det har jag redan gjort egentligen, på facebook.
I fredags gjorde jag kroppkakor för första gången, själv. Med assistans av Kristoffer… och pappa på skype. Pappa och farmor är ju mästare men jag skulle vilja säga att jag är en minimästare 😉
Gott blev det.

Lite mycket smör på den här tallriken. 
Men till öländska kroppkakor ska det vara smält smör, grädde och lingon.
SJUKT GOTT.
Det höll inte Alexis med om. Konsistensen var inte riktigt vad hon hade tänkt sig antar jag.
Men hon lär sig. Det nästan måste hon.

Arbetsintervjun som var i fredags kändes bra och jag får reda på vidare information nu till veckan, som utlovat. Håll tummarna!

10 thoughts on “Öländska kroppkakor

      • 😉 kunde ana det.
        Har nyss kommit hem från sjukhuset med yaakob (5 timmars besök) denna gång. Han opererades den 12 september, men nu har han helt plötsligt fått nån typ av liknande nackspärr(?) men iom att han har sin sjukdom är vi rädda för att det kan vara reumatismen som satt sig där med. Svårt att svälja kan inte vrida huvudet i nån riktning och feber. Men prover är tagna och jag hoppas att det ska slippas fler sjukhusbesök nu 🙂

      • Vilken otur ni har hela tiden. Det är som om att ni bor på sjukhuset!
        Så tråkigt. Stackars Yaakob.
        Hoppas ni får lösning på det hela och kan få lugn och ro 😉

  1. Du har inspirerat mig att försöka ge mig på denna fantastiska rätt, mina barn älskar ju kroppkakor ölänningar som de är… Du är duktig 🙂

    • Tycker jag verkligen att du ska för det är ju tid för kroppkakor nu med vinterpotatisen som de helst ska vara 🙂
      Jag hade föreställt mig att det skulle vara svårare i och med att det är olika procedurer men det blev riktigt bra.

  2. Imponerande minst sagt! Har varken lagat det eller ätit det men något säger mig att det kräver ett visst handlag!

    Då hoppas vi att du får ett positivt besked på intervjun!

Tack för att du har något att säga!

