Vad sa hon?

Jag har funderat…
Om Alexis egentligen är två år eller om hon har en förtrotts som heter duga.
Slåss, kanske för att hon inte riktigt vet hur hon ska visa när hon är mer än arg, ja, fly förbannad.
Kastar sig bakåt och viftar med armar och skakar på huvudet om jag gör något som är helt fel. För tydligen ska jag förstå vad hon säger när hon pratar sitt babbelpa fasik olatioma-språk.
Snälla söta unge, jag önskar att jag förstod vad du sa. 
Vad jag förstår är tack, macka, bada, nä, mm, pappa, mamma, bebis, katt, mjaoo, mu, graaou, där och alla andra enstaka ord hon kan.
Men hennes hela meningar är helt oförståeliga, för mig.

Jag förstår att språket är på väg att utvecklas och att det råder frustration i hjärtebarnet. 
Vi är ju helt klart dumma i huvudet som inte förstår vad hon menar.
Hon står med frågande ögon och väntar på svar. 
Oftast så kan jag förstå för då kanske hon pekar samtidigt som hon har bett om nått eller så.
När jag inte förstår då blir det stamp i golvet, ”nänänä” och skaka på huvudet i en väldig fart.

Vissa gånger är jag fascinerad av hur mycket hon egentligen kan uttrycka sig och visa vad hon vill. Mindre charmigt är det när jag får en utskällning på bebisspråk och kanske en och annan käftsmäll eller smäll på benet eller en springande bebis som stångar in i mina lår. 
När vi säger att hon inte får slåss så låtsassnyftar hon och ett par tårar trycks ut och så tittar hon på oss för att se om vi har svalt betet.

Då är det vår tur att säga ”nänänä”, stampa i golvet och skaka på huvudet.

2 thoughts on “Vad sa hon?

  1. Ja, det är nu den så viktiga gränssättningen börjar. Välkommen i klubben och stå på er. Det har ni igen. Men så klart glömmer ni inte omtanken och kärleken och väljer era strider 😉

    Kram

Tack för att du har något att säga!

