Ute på marknaden igen

Jag kan inte greppa det. Eller så vill jag inte ta på det. Jag vill liksom inte att dagen ska komma. Men eftersom att min sista föräldralediga dag var igår så är verkligheten här.
Jag ska söka jobb och Alexis ska… börja på förskolan nästa vecka.
Om jag ändå kunde hitta ett jobb som gör att Alexis kan vara med mig hela tiden.

Det är så jag känner nu men sedan när jag märker att det går alldeles utmärkt på förskolan så kanske jag vågar släppa det där. Att det skulle vara farligt för henne, att hon har det bäst med mig. Det är jag som borde släppa på kontrollen. Jag har själv jobbat inom förskolan och vet att det är bra och kompetent personal men nu ser jag det ur en annan synvinkel. Nu är det jag som är förälder och inte personal.
Herregud, ungen kan ju knappt springa på gräsmattan utan att jag är efter henne hack i häl. Jag borde släppa taget, men inte helt. Det gör man ju aldrig som förälder. Men lite kan jag släppa på tyglarna. 

Jag vill att hon ska bli självständig. En vacker dag. Och den är väl inte än?
Jag ska söka lite jobb idag, nu medan Alexis sover.
Taggad som tusan att ge mig ut på arbetsmarknaden igen. Jag hoppas bara på att jag får ett jobb snabbt. Skam den som ger sig.
Stora tjejen. Både jag och Alexis.
Det känns som en evighet sedan sist jag sökte jobb. Vet inte riktigt hur jag ska göra med försäkringskassan men all hjälp finns ju att få så det ska nog lösa sig.

Jobb ska jag ha, så är det ju. Och jag har en hel del som jag nu, under ett års tid, gått och funderat på. Nu är det läge att ta tag i saker och ting även om det känns motsträvigt just för att Alexis inte ska vara med mig 24/7 utan börja på förskolan.
Helt ärligt så känns det läskigt. Det är inget jag bara säger.
Jag började nästan gråta på väg till arbetsförmedlingen för jag vet vad det innebär.
Att släppa taget om det käraste jag har. Jag behärskade mig och släppte inte en tår.

Skräckblandad förtjusning.
Någon som känner igen känslorna jag besitter just nu?

2 thoughts on “Ute på marknaden igen

  1. Känner igen dem fullständigt men vet också att när barnen väl var inskolade på dagis så hade de det förbaskat bra! Jag kopplade av mer och mer och trivdes med att jobba/plugga igen. Men visst var det en omställning!

    Lycka till båda två!

  2. Åh, det där är så jobbigt! Och jobbigare blev det med nummer två tyckte jag konstigt nog. Men det beror nog på att Tore har varit den mammiga av mina barn. Men förskola är ju bara roligt för barnen. Få kompisar och leka av sig energi. Tror minann att ungarna här hemma kommer att bli överlyckliga över att snart få börja igen efter sommarlovet 🙂

    svar: Blomman heter ”Plättar i luften” tro jag 🙂

Tack för att du har något att säga!

