Borta bra men hemma bäst, helt klart!

Vi har landat här hemma efter två veckors rullande i Sverige.
Jag har inget emot att vara ute på vägarna och se sig om men oboy vad det är skönt när man kommer hem.

Göteborg var vackert även vid regn.
Midsommar firades i Slottsskogen så gott det gick men sedan avslutade vi midsommaren med fika på ett närliggande mat/caféställe där i slottsskogen.
Vi var på universeum, Liseberg (och det visade sig att Alexis älskade karuseller), tog en tur med Paddan för att lära oss mer om staden.
Vi åkte dessutom Hop-on hop-off bussen och lärde oss lite till om Göteborg.
Och ja, det är faktiskt intressant med Svensk historia.
Det var en stor röd dörr på en utav byggnaderna vi åkte förbi i Paddan(båten), dörren hade siffran 17½.
Siffran hade sin betydelse och den sträckte sig långt tillbaks i tiden när staden byggdes och de bara hade 17 nummer till husen och de byggde lite mer än vad som var tänkt och alla hus hade fått sina nummer utom ett och då fick de bli 17½.
Och inte hade jag tänkt på det om jag bara gick förbi där.
Guiden hade så klart lite göteborgsskämt att förtälja, några skrattade, andra inte.

Nästa gång jag är i Göteborg så ska jag inte bete mig som en turist och göra sådana turistgrejer. Då ska jag gå i Saluhallen (som var stängd över midsommarhelgen även om det stod en stor skylt på hallen som sa att de hade ”öppet som vanligt”), Fiskekyrkan, lite mer shopping, besöka skärgården och Älvsborgs nya fästning osv.
Även om det säkert är många turister som gör det också. Men extra turistigt är det ju att åka sightseeing.

När vi åkt tillbaks till Kalmar väntade ett besök på Öland.
Alexis var febrig så hon var inte alls alert. Vi åt såklart kroppkakor och så åkte vi en runda för att beskåda raukarna. Men eftersom att Alexis inte alls var på humör så blev den utflykten inte riktigt som jag hade tänkt. Dessutom så blåste det som attan där.
Men nästa gång blir det mer att utforska.
Norra Öland har mycket mer att bjuda på 🙂

På tal om Alexis feber. Hon hade den i flera dagar. Vi trodde att den skulle gå över efter nån dag precis som förut men det gjorde den inte.
Innan vi åkte hem igen så var vi på hälsocentralen med henne men det visade sig vara något förkylningsvirus tyckte sköterskan.
Nu när vi har kommit hem så har hon fått massa utslag och det är nog för att hon haft den ökända tre-dagars-febern. Stackare.
Igår när vi kom hem så började Alexis leka med sina saker och åt och stoppade in under näsan igen.
Men så blev hon lite kinkig och började gnälla lite och vad ser jag då?!

Något vitt där i munnen. En kindtand.
Lilla, lilla Alexis. Inte konstigt att hon är grinig och seg när det gör ont i munnen för den där kindtanden.
Hon börjar bli mer lik sig själv men är fortfarande gnällig och vill bara gosa.
Inte oss emot, men det är ju synd om henne.

Bildkavalkaden kommer när jag lagt in alla bilder i datorn 🙂

Tack för att du har något att säga!

