Överbeskyddande?

Igår var vi på utflykt till den större lekparken som finns här där vi bor.
Det första vi skulle göra när vi kom dit var att byta blöja på Alexis. De har som en liten stugliknande grej där de har toa, skötbord osv. Men vi kom inte in för det var några rackare som spärrade vår väg och med föräldrarna ovanför våra huvuden beslöt vi oss för att byta i det gröna (och hoppas på att det inte fanns några pedofiler i närheten som njuter av blöjbytet).

Efter det följde mellis och fika för oss. Sedan leka i sanden och gunga såklart!

Det var en mamma där med sina tre barn som hon fått ganska tätt och då tänkte jag på hur stark hon är som går till lekplatsen själv, med sina tre barn. Fast sen så såg jag att hon inte gjorde så mycket mer än att släppa de lösa. Ungarna var mellan 1,5 – 3,5 år eller något.
Men sedan kom hon igång och lekte med dom… tills en utav hennes kompisar kom förbi. Då lämnade hon alla sina barn för att sitta på bänken.

Jag vet inte om det bara är jag som är super nojig och tror att allt det värsta ska hända exakt hela tiden. Jag vill i alla fall har uppsikt över barnen. Och inte vet väl jag om hon har en röntgen syn och kan se igenom rutschkanan. Och dessutom så gör var och en som de vill. Hon kanske litar på sina barn. Hon känner dom bäst helt enkelt.
Om jag var hon så hade jag låtit min kompis få sitta bredvid mig, vid mina barn.
Jag är inte perfekt, det kom jag på sedan när jag kände mig lite löjlig som stod där och försökte leka med Alexis. Kristoffer stod bredvid och vi liksom gav henne all vår uppmärksamhet.

Detta bildspel kräver JavaScript.


Det går inte att göra lika när man har tre barn och är själv, dessutom.
Och hon, trebarnsmamman, kanske hade åsikter om hur jag var mot mitt barn. Stod som en hök och bevakade allt. Inte vet jag. Dessutom är jag bra på att sätta på Alexis massvis med kläder, eller tjocka kläder, även om det är varmt ute. Jag smörjer in med solkräm sedan på med kläder. Helst med armar och ben.
Deras hud är känslig och även om de är insmorda så ska de inte vara i strålande sol en längre tid. Då är det bättre med lite täckande kläder.
Tänker jag.

Utan att hon ska få ett värmeslag. Jag anser att det är bättre med för mycket plagg som går att ta av allt eftersom. Än att ta för lite. Jag vet inte. Jag är supernojig och har nästan tvångstankar. Nä, kanske inte så extremt.
Jag iakttar väldigt mycket hur andra föräldrar gör. En del har smarta lösningar på mycket.
Nu säger inte jag att jag inte vågar ta mina egna vägar vad det gäller mitt barn. Det är just det jag gör eftersom att jag nästan klär henne för Antarktis när det är sommar 😉
Hur gör/gjorde ni mer era barn?
Klä för mycket, för lite, massa solkräm, stora parasoller runt om, springa som en levande skugga för att ungen inte ska få för mycket sol.
NOJIG är det rätta ordet. Så Alexis lär vara kritvit resten av sitt barnaliv.

Nog om det. Idag var vi på Mobackes och köpte ny orkidéjord och en sak till farfars och min farbrors grav som vi pynta när vi är i Kalmar. Sedan var vi tvungna att fika på Lilla K som ligger vägg i vägg med växthuset.
Bildbevis finner ni i bildspelet längre upp (+ lite andra bilder från igår).

Snart ska vi hämta ut paket på posten som innehåller vår första systemkamera!
Här ska det tas fina bilder på semestern må ni tro.

7 thoughts on “Överbeskyddande?

  1. Vilka fina bilder!

    Som trebarnsmamma släppte jag lite mer på kollen men det innebar ändå att jag hade stenkoll på barnen. Ville se var de var och vad de gjorde. Allt kan hända och det är ett ögonblicks verk. Nej, fortsätt du att vara så rädd om Alexis som du är!

  2. Tycker också du ska fortsätta att ta så väl hand om lilla tjejen. Hade också alltid koll, men släppte kanske ”skuggandet” en aning efterhand 😉

    Kram

    • Jo. Ju äldre hon blir ju mer växer väl jag in i rollen. Men jag lovar, jag kommer vara den mamman som kommer in på hennes rum när hon har killen över och bjuda på bullar. Bara för att se så allt är bra. Så att hon inte gå med på något hon själv inte vill. Haha.

      Hon kan få vara lite i solen. Liite 😉

  3. Det är inte bara du, jag har definitivt uppsikt över Elsa hela tiden! Vågar inget annat! Vill inget annat heller. Men stött på mammor som inte bryr sig och snarare låter andra mammor ta hand om deras när de röker och pratar i tele =/ Hmmm…

    Underbara bilder, så stor lilltjejan börjar bli =)

    KRAM

Tack för att du har något att säga!

