Det där med att särkskriva!!!!!

Okej! JAG VILL INTE GNÄLLA.
Jag är inte perfekt själv. Det finns undantag då jag också felar.
Men när personer gång på gång, jämt och ständigt, hela tiden håller på med sådant som SÄRSKRIVNINGAR (läs; sär skrivningar) så undrar jag verkligen hur deras hjärnhalvor (läs; hjärn halvor) tänker.

En gång hade jag en lärare som tog upp det där med särskrivningar.
Hon kallade det ”roliga särskrivningar”. Vad fan är det som är så roligt? Och hur ska de där särskrivningsmänniskorna lära sig om vi sätter humor på det hela? ÅÅH!

Men bara för att jag är en sådan ofantligt rolig person så måste jag ju skriva lite ”roliga” särskrivningar här för att ni ska förstå hur JÄDRANS fel det blir (och jag hoppas att ni som ofta särskriver förstår hur meningarna egentligen ser ut i sitt ursprung):

Grillad kyckling lever med kul potatis.
Rött fritt!
Skum tomte 3 kr
Jag är en mörk hårig sjuk sköterska.
Vår kassa personal
Stekt kyckling lever

För dig som ännu inte förstått felet i ovanstående meningar kan ju få en liten vink:

Billiga barncyklar
(Barncyklar till ett bra pris)

Billiga barn cyklar (billiga barn som cyklar)

Barnunderkläder (underkläder avsedda för barn)
Barn under kläder (barn som gömmer sig under kläder)

Extraknäck i jul (extra arbetsdagar i jul)
Extra knäck i jul (mer än vanligt mycket knäck i jul)

Halvbror (en bror med vilken endast en förälder är gemensam)
Halv bror (kanske från huvudet till midjan)

Ljusstake (en hållare för ljus)
Ljus stake (en stake som är ljus)

Har jag gjort mig själv förstådd?!
Jag hoppas innerligt att ni som nu tror att ni särkskriver en hel del tänker på hur ni uttalar ord innan ni skriver dom. Så kanske ni hör skillnaden högt för er själva!

Förhoppningsvis.
För hoppnings vis (= FEL).

One thought on “Det där med att särkskriva!!!!!

Tack för att du har något att säga!

