Stor i orden, stor på jorden.

 

Solen skiner och det finns ingen anledning till att sitta inne…
Jo, det gör det.
Alexis sover så jag får vänta innan vi vandrar ut.

Jag såg en hel eftermiddag ute i solen framför mig.
Kanske till och med ta med oss maten och äta ute. Inte på balkongen utan på gården.
Men ack. Jag hade helt glömt att jag hade träning ikväll också så då hinns inte sådant med. Vi får nöja oss med balkongen.

Jag har länge velat göra ett inlägg om var Alexis befinner sig i livet så här kommer det.
Tycker mest om:
Att jagas. Eller före det kommer det att höra saga. Vet inte hur många gånger jag har läst ”Bara två” av Kerstin Svevar. Hon hämtar en bok och trycker upp den i ansiktet på en och uppmanar oss att läsa.
Hon tycker om att blöta ner håret för att sedan få det kammat.
Men inte att schamponera det, det är inte alls kul!


Senaste nytt: Att den femte och sjätte tanden är på G. Och att hon går minst 5 steg åt gången. Igår gick hon från vardagsrummet till hallen. Helt otroligt. Hon blir stadigare på stegen för varje dag som går (nästan en ordvits där ”Efter varje dag som går”).

Mat: Älskar fisk med potatismos.
Tycker inte om att dricka mjölk.
Äter nästan helt och hållet hemlagat. Burkmat är enklast om man är på resande fot.
Vi varvade burkmat med hemlagat förut men nu äter hon det vi äter.

Utseende: Hon älskar mitt diadem så jag funderar starkt på att köpa henne ett eget.
Hon blir så glad när hon får ha mitt diadem på sig och då brukar jag säga: ”Amen vad du blev tjusig”, ”Är du tjusig?”.
Varpå hon några gånger sagt ”Tschuig”. Så galet sött.

Ord vi tror hon kan:
Katt=att
Där=dä
Tjusig= Tschuig
Tack=ack
Macka= acka.

Kan verka som många ord för en 13 månaders bebis men det här är bara vad vi tror och vår kommunikation baseras på det här. Hon säger och pekar och är nöjd sedan när vi fattat rätt.
Katt säger hon när hon ser katten eller pratar om katten, även när hon ser hundar då hon tycker att även de är katter.
När vi tar fram smörgås på morgonen pekar hon och säger acka. Hon blir arg om hon inte serveras just macka.
Där säger hon så fort hon har något att peka på som hon inte kan namnet på.
Tack efter att hon fått något eller vi säger varsågod.
Sedan vid några tillfällen när vi har skålat med hennes vattenflaska och vi säger skål så har hon härmat efter, till och med tagit egna initiativ till en skål och samtidigt sagt Khal.

Utveckling, utveckling men i det stora hela är hon en livlig tjej. Glad, nästintill alltid.
Blir arg om hon inte får som hon vill och då kan man förvänta sig en utskällning.
Hon kan till och med skälla på katten (Ville). Härmar säkert oss när vi säger åt honom när han klöser på sådant han inte får klösa på.
Tänkte på det igår när jag sa ”Nenenene” till Ville när han klöste på Alexis soffa.
Några sekunder efter så hör jag Alexis ”nanenanane” och svängde på armen och kollade på Ville.

Hon förstår så mycket. Innan jag fick barn trodde jag aldrig att en ettåring ändå är med så mycket som hon är. Förstår jättemycket om vad vi säger, vad vi pratar om så det är nästan att vi får ta till engelska vissa gånger iaf om det gäller mat. Om hon hör att vi pratar om macka så ska hon sticka till skafferiet och sitta där och peka och SKA HA en macka.
Om jag frågar om vi ska gå ut och visar henne sin jacka så hämtar hon sina skor.

Jag har ju ingen nära kontakt med någon annan ettåring så jag vet inte om det är så här de gör, de små liven. Skulle vara nice med en lista ifrån er mödrar som jag följer som även ni har en ettåring, eller däromkring i alla fall. Hur är det hos er? 🙂
Eller ni som har haft småbarn, hur var era barn i denna åldern?

 

One thought on “Stor i orden, stor på jorden.

Tack för att du har något att säga!

