Byte i kosten, igen, eller?

 

Lchf har ju varit väldigt lyckat för mig, förutom då jag har syndat.
Men annars så har jag verkligen trivts med den dieten.
Nu är det så här att trots all framgång så börjar jag sakta men säkert sakna en god macka med tex majonnäs på.
Nu kan jag ju äta ett LCHFbröd med majonnäs på och det smakar gott men det är nått särskilt med annat bröd än LCHF.

Jag har inte viljat ha LOWCarb brödet tidigare för det innehåller för mycket kolhydrater för den sortens LCHF jag kör men nu kan det vara ett ypperligt tillfälle att åtminstone testa just för att de är mer kolhydrater men inte fullt lika mycket som i vanligt bröd.
De brödet kanske ger samma känsla som jag är ute efter.

Dessutom så har jag aldrig tänkt på vad jag äter tidigare utan ätit det som fallit mig in. Nu tänker jag hela tiden på det, nästan.
Ta en chokladbit, en drink och jag får dåligt samvete och måste genast boka in 2 nya träningspass även om jag nu tränar fyra gånger i veckan. Imorgon tex ska jag på två pass bara för att Kristoffer är ledig och för att jag åt glass i helgen (som säkert redan är borttränad).

Det har blivit för mycket tänkande. Jag gick in i det här för att jag ville ha en förändring och det har jag verkligen fått. Nu ska jag testa något som jag aldrig gjort tidigare.
Tallriksmodellen.
Det är av flera anledningar som jag nu överger LCHF och alla kan jag inte gå in på riktigt än.

Jag tänker inte frossa i pasta, potatis, vetemjöl, godis. NÄ.
Jag tänker nog inte käka pasta alls. Men potatis, med en god sås och en fläskig köttbit.
Äta normal storlek, tugga maten ordentligt osv.

Nått gott en gång i veckan och inte för mycket. Det kommer aldrig bli som förut då jag och Kristoffer gärna ville ha nått gått varje kväll vissa veckor. Eller verkligen vräka på med godis när helgen smög sig på. Men så kommer det inte bli. Jag ska unna mig men inte föräta mig.
Som Mårten i Biggest Loser säger: ”Gör av med all energi som du tar in”
Och har jag unnat mig så måste jag köra 100% på träningen.

Jag är bara så rädd att jag ska gå upp allt jag gått ner så fort jag ändrar på det vinnande konceptet. Jag menar, jag tränar ju ändå så mycket jag har tid för och tallriksmodellen är väl bra?

Eller?

 

4 thoughts on “Byte i kosten, igen, eller?

  1. Kan förstå den där rädslan att gå upp allt igen som man gått ner! För med facit i hand har jag alltid gjort det =/ Testade LCHF ett tag men min mage klarade inte det, har aldrig varit så hård i magen innan & hade sjuka cravings efter kolhydrater, MEN känner att jag måste ändra livsstil snart, mår skit just nu, är uppsvälld som en spärrballong av alla kolhydrater! Tips? Hur kommer man över det där i början, suget, onda magen? Vill dessutom gå ner i vikt och alla verkar gå ner med enna diet! KRAM

    • Jag såg till så att jag åt mig mätt på en ganska strikt LCHF. Efter en vecka, i början, så var sötsuget borta och jag ville inte ha nått godis eller några bakelser. Alla dieter är ju individuella och LCHF kanske inte är din grej. Det finns ju LCHQ som kanske är lagom för dig. Lagom med kolhydrater.
      Du kanske också ska prova tallriksmodellen och mellanmål och hela den biten?
      Så länge du äter mellanmål och riktiga måltider så kommer du hålla blodsockret i trim och ska då inte ha något särskilt sötsug. Sedan kan man ju vilja ha nått ändå, för att det är gott. Lördagsgodis helt enkelt.
      Träning och tallriksmodellen + mellanmål är det jag ska köra på nu. Så får det bära eller brista!
      Det är verkligen en heltidsjobb i början. Tänka på vad man proppar i sig osv, när de gamla vanorna ska brytas. Men när bollen är i rullning så går det nog bra.
      Den nya livsstilen ska bli den nya vanan först, sen kanske man njuter lite mer av tillvaron och förhoppningsvis några kilon lättare.

  2. Jag har ätit enligt LCHF en gång och var så entusiastisk i början. Fick äta en massa gott…men varefter tiden gick blev saknaden efter bröd, potatis och pasta för stor. Och då flippade jag ut fullständigt och behöll LCHF i kombination med kolhydrater. Inte helt lyckat…
    Om jag utesluter något ur kosten blir jag väldigt fixerad vid just det jag inte får äta. Alltså funkar en diet där man får äta allt (men inte jämt) bäst på mig. Förra året gick jag ner 15 kg med viktväktarna och har hållt min vikt. Det funkar på mig. Då räknade jag points, Nu försöker jag tänka tallriksmodellen och äta mindre (våra mattallrikar är väldigt stora har jag upptäckt) och långsammare. Sedan beror det ju på vad som ens svaga punkt. Jag klarar mig väldigt bra utan godis och kaffebröd…men god mat, ost, bröd och goda viner är mina fällor…
    Lycka till!

Tack för att du har något att säga!

