Kalmar och Göteborg

 

Om ca en månad åker vi till Kalmar för att vara där några dagar innan det vankas resa till GBG med familjen.
Känns konstigt att det snart är juni. Dessutom snart ett år sedan som farfar dog. Det känns fortfarande konstigt att ”utesluta” honom i allt. T.ex den kommande semestern på västkusten.
Men vi ska roa oss och ha honom i vårt sinne, på det sättet är han med ändå.

Innan det bär av till västkusten så ska jag träffa kompisar och delar av familjen som inte ska med, av olika anledningar, till GBG. Jag kan säga redan nu att jag INTE kommer att besöka Blekinge den här gången. Vill ni träffas kom till Kalmar, helt enkelt.
Vi tänker i alla fall kika in Öland lite och äta Kroppkakor i en bod någonstans.
SOMMAR alltså.
OCH JAG LÄNGTAR till jag och min familj bor i Kalmar.

För det är våra planer. Vi har pratat om det mest mellan oss själva, de senaste året, just för att det säkert är en del som absolut vill ha oss på de här breddgraderna.
Jag saknar närheten till havet, släkten och vänner. Här har jag bara några få. Inga riktiga bundisar direkt. Inte sedan Frida flyttade till Västerås och dit är inte mycket längre till från Kalmar än vad det är mellan Bollnäs och V-ås. Så det är ingen fara i taket.

Det ligger i framtiden. Vi hade hoppats på nästa år men har insett att det inte kommer att hända då vi vill ha ett barn till innan vi flyttar. Och så ska det fixas med jobb osv innan någonting som helst ska hända. Dessutom måste vi spara pengar så vi har råd med flyttstäd, flyttfirma osv. Det är ju ändå ca 70 mil att flytta. Då vill vi ha med oss allt på en gång.
Någon som har några bra-att-tänka-på tips när man ska flytta långt, med barn och hela den biten? Många frågor som ska lösas men när allt är klart och livet kommer på banan igen. Oboy!

Ni kanske tror att jag fått tvinga min norrländska kille till att flytta till de småländska skogarna, så är inte fallet.
Och i början av vårt förhållande längtade jag inte alls tillbaks till Kalmar och jag skulle aldrig flytta dit igen om det inte var så att Kristoffer också är med på noterna till 100%.
Jag har frågat honom alla de där frågorna som jag ställde mig när jag flyttade hemifrån och direkt upp till Gävle.
Sagt hur det kanske kommer kännas. Här bor hans bror och utanför Gävle bor även hans pappa så han kommer sakna dom, såklart. Närheten till dom. Hans mamma bor redan långt bort och antagligen kommer de träffar ungefär lika ofta som de gör nu.

När farfar dog sattes verkligen den här bollen i rullning. Alla tankar på vad jag har missat. Kalas jag missat, alla festligheter. De skapar minnen utan mig i dom och därför vill jag flytta tillbaks. Och jag säger det igen, jag skulle ALDRIG tvinga Kristoffer att flytta med mig och jag skulle aldrig flyttat utan honom. Hade jag tvingat honom hade han inte trivts i Kalmar ändå och då hade jag anklagat mig själv och mått dåligt för att flytten gjort honom olycklig. Vi är helt klart lyckligast när vi är tillsammans.

Detta inlägg skulle handla om vistelsen i Kalmar i sommar, inte om att vi skulle flytta dit. Men längtan är så total så därför slank jag in på den biten. Dessutom så tror jag att jag ska plugga när jag flyttar dit. När jag har kommit på vad det är för utbildning jag vill gå.
Plugga med två barn, någon som har erfarenhet av det?

Först ut, sommar (vi som inte ens haft en bra vår).

 

2 thoughts on “Kalmar och Göteborg

  1. Härligt med småland! Jag bor ju i Växjö och tycker småland i allmänhet är bra för familjeliv även om jag tror vi flyttar till en större stad inom några år. Det här med att plugga med två små barn har jag inte hört talas om hur det funkar. Men jag har absolut tänkt att plugga med ett! Ska bara komma på vad jag vill göra först…

    • Skogarna och havet, det älskar jag och det är en stor anledning att återvända till de småländska skogarna.
      Växjö är väl inte fy skam? Större stad, vad förväntar du dig då? GBG? 😉
      Jag vet inte heller vad jag vill plugga men jag vill plugga. Vi får se vad vi hittar på 😉

Tack för att du har något att säga!

