Baddräkt eller UV-dräkt?

Innan jag fick barn så undrade jag hur föräldrar som satte på sina barn (tänk om meningen slutade här) sådana där UV-dräkter tänker egentligen. Stackars barn.
Men, nu är jag en förälder själv och har stått i valet och kvalet om det ska vara en vanlig baddräkt eller en uv-dräkt.
Det lutar åt uv-dräkt.
Just för att annars måste vi smörja in hela henne när hon ska sitta vid strandkanten och leka. Så därför får hon ha en söt strandhatt med en uv-dräkt.
Och så ska jag hålla koll på de som kanske glor på min unge och tänker hur fan jag kan sätta på henne en sådan där dräkt.
Fast glor någon åt vårt håll så kommer jag tänka ”Oj, de tycker verkligen om mina bilringar” eller så skulle jag tro att tuttarna hoppat ur bikinin på mig och snabbt kolla om de sitter på plats.

Men åter till ämnet, så vad kan en uv-dräkt kosta?
För mycket enligt mig så därför försöker jag buda hem en på tradera. Vi får se hur det går, jag är inte den enda med samma resonemang.
Där hittade jag även uv-dräkter med barbapapa som man kunde köpa direkt och det vore ju perfekt för min lilla prinsessa men den kostar 200 kr.
Går det att få det billigare så gärna för mig.
Vinner jag inte budgivningen på den jag har i sikte nu så kommer vi nog köpa en barbapapadräkt just för att hon nästan MÅSTE ha en sådan.

Och en solhatt ska vi med köpa, gulliga klänningar, coola kjolar, hink och spade, solglasögon (även dem ska köpas på tradera) osv. osv.
Så hon blir en riktigt fin sommarbrutta.
Jag borde också förnya garderoben innan sommaren men säg den småbarnsförälder som är bra på att köpa kläder till sig själv?
Så det får vänta.

Jag har tänkt på det där.
Det heter ju småbarnsförälder, hur länge är man det?
Sedan är det tonårsförälder.
Heter det vuxenförälder sen eller är det då det bara blir förälder?
Egentligen ska jag väl inte sätta etikett på det hela.
Jag har bara en titel vad det kommer till föräldraskap och det är VÄRLDENS BÄSTA MAMMA.
Det hoppas jag bli varse om när det nalkas mors dag den 27 maj 🙂

6 thoughts on “Baddräkt eller UV-dräkt?

  1. När våra barn var små så fanns det inte UV-dräkter. Därför var vi inte på stranden så mycket heller de första åren. Sedan gällde det noggrann insmörjning och t-shirt när det blev för bra. Viktigt att akta deras hud. Hoppas du hittar en på tradera.

    • Precis. Baddräkt får hon ha i simhallen. Jag såg en mamma förra sommaren som Smörjde sin son hela tiden. Så fort han hade doppat sig. Men det finns ju vattenressistent i solkrämer också väl?

      • Först måste jag ge igen lite, fröken petig har stavat fel 😉 men till det jag igentligen tänkt skriva, jag har nog aldrig sett ett barn med en UV- dräkt. Självklart finns det solkräm för barn som är vattenressistent just för att man som förälder ska slippa springa efter barnen med solkräm varje gång de doppar sig. 😀

      • Läste igenom inlägget nu och kan inte hitta mitt stavfel? Men då är det ännu roligare att du stavar fel i kommentaren. Det stavas egentligen.
        Vart stavade jag fel?

        Jag tror nog du har sett barn i UV-dräkter. Bara att du inte tänkt på det. Du förstår nog när du ser en.
        Och det är det bästa, tycker jag. Istället för att smörja in de små liven.

  2. UV-dräkt är förstås det bästa … men allt ”det bästa” är ju för det mesta så himla dyrt. Hoppas du hittar en till ett lite bättre pris på nätet 🙂

    Din prinsessa kommer att bli en riktigt sommarprinsessa … också … förstås!

    Kram!

  3. Vi kommer nog att köra med solkräm och undvika att bada när det är som allra varmast eller att bara bada kortare stunder och ha parasoll på stranden. När vi åker utomlands kommer vi dock ha UV-dräkt.

Tack för att du har något att säga!

