Vintern rasat ut

Först måste jag ta upp ett ämne som säkert var på allas läppar under valborg och första maj.
VILKET VÄDER?!
Kunde inte önskat bättre. Och ja, vi skulle tagit tillfället i akt och grillat men det får bli någon annan dag. Vi har kvällssol på vår balkong (och vi har elgrill och får därför grilla på balkongen) så det skulle ju varit perfekt. Men en annan gång som sagt.

Vi tittade aldrig på någon majbrasa/majkase/valborgseld. Dels för att den verkar tändas så sent överallt och dels för att jag inte var så sugen på att alla mina kläder skulle stinka rök sedan. Vi har ju ingen egen tvättmaskin och måste boka tid och vi hade redan en rejäl hög så vi skippade det. Om sanningen ska fram så har jag inte sett en majbrasa på flera, flera år. Så, så speciellt är det för mig. Är det valborg en stor grej hos er?

Vad jag förstår är det många som tar tillfället i akt och styr upp med god middag, bjuder hem vänner och ha det trevligt. Skiter i majbrasan med allt vad det innebär och lyssnar på Längtan till landet (vintern rasat ut) på spotify istället. Nästa år sa vi att vi kunde gå på en brasa bara för att det var så länge sedan vi var på något sådant jippo.
Vi åt god mat och drack lite drinkar tillsammans. För det är ju så att den 30/4 är ett speciellt datum för oss, inte bara för kungen som fyller år. Vi hade tvåårig förlovningsdag, och nä vi har inte gift oss än.

Så grattis till oss och vår kärlek.
Kärleken ska spira när blommorna står i blom. Eller ja, hela tiden!

Första maj var vi nere på stan för det skulle vara lite tal och sådant där. Det var inte mycket att hänga i julgranen. En del folk, mest för att det var bra väder kanske, men annars var det inget särskilt. Lite ponnyridning för barnen. Det skulle varit fiskedamm men det såg jag ingen? Sedan hade jag velat att Alexis skulle fått åka Snoddaståget som tuffar omkring i Bollnäs om våren och sommaren så vuxna och barn kan åka en tur.
Men hon sov under hela utevistelsen så det får bli en annan gång.

Idag ska jag testa YogaLight. Jag gjorde aldrig det förra veckan när jag skulle. Kommer faktiskt inte ihåg vad jag gjorde istället. Om jag sket i träningen eller bokade ett annat pass som passade bättre i tiden. Men idag klockan fem ska jag dit och se hur smidig jag är. Om jag ens behöver testa yoga för att räkna ut det…

Hoppas helgen och helgdagen var till er belåtenhet. Nu är det bara att kämpa på till sommarens ledighet (iaf i detta hushåll) och njuta till fullo sedan.
Ha en bra onsdag.

5 thoughts on “Vintern rasat ut

  1. Valborg är inte alls viktigt för mig eller min kille. Det är ganska skönt, jag tycker om ”högtider” utan några förväntningar alls. Vi kommer nog gå på majbrasa varje år för Inez skull, grilla lite korv och så. Det minns jag från min barndom som väldigt mysigt!

  2. Valborg känns inte lika viktig längre för oss heller. Men när jag pluggade i Lund var Valborg stort. Men det var då det och var sak har sin tid!

    Kram

  3. Själva brasan tycker inte jag alls är så viktig. Känns som att det mer är för barnens skull ? (även om tore sov då den tändes ;)) Men jag grep tillfället och bjöd hem mina småbröder. Så vi hade en väldans trevlig kväll med fullt hus här hemma på torpet 🙂

    svar: Det är en smooties gjord på banan, päron, jordgubbar, mjölk och en liten skvätt fil. Och den var riktigt god också 🙂

  4. Först och främst, Grattis på den 2åriga förlovningsdagen 😀

    Sist jag var på en majbrasa var i Bergkvara.
    Ända vi hörde (här i Växjö skjuter dom fyvärkerier nere i centrum) var alltså det vi hörde av valborgsfirandet.
    Hoppas ni med har fint väder idag:)

    Kram

  5. Grattis på 2 åriga förlovningsdagen =)

    Satt faktiskt hemma, Henrik var i Frankrike och jag kände för att brara vara.. sitta i soffan när Elsa somnat och som sagt bara vara…

    Men visst är våren underbar =) KRAM

Tack för att du har något att säga!

