Jag och LCHF

 

 

På begäran från Alfamamma kommer här ett inlägg om mina tankar kring kost och motion.

Jag har aldrig ”bantat” förut. Aldrig provat någon diet som pulver eller svält mig själv (eller jo en period i åttan men det räknas inte).
Pulverdiet skulle jag aldrig klara av då jag tycker om mat för mycket. Jag har aldrig tyckt att jag behövt gå på diet förrän jag insåg att nu har det gått för långt.
Ända sedan jag blev tillsammans med Kristoffer så har kilorna smygit sig på. Jag sa helt enkelt stopp. Jag var medlem på en sporthall men slutade träna när jag blev gravid (av nån jävla anledning…).

Jag läste på lite om LCHF för som jag hade fattat det så får man äta god mat. Och mycket riktigt, det får du. Fet, god mat dessutom.
Det är ganska enkelt att motstå potatis, ris och pasta som är de stora kolhydratsbovarna. Samt socker då. Jag har övergått till mörk choklad vilket aldrig har landat på mina smaklökar tidigare, och I like it!

Jag försöker köra på lördagsgodis (mörk choklad då). LCHF gör dessutom att du inte har något riktigt sötsug, om du inte fuskar då förstås för det kommer tillbaks illa kvickt.

Jag har ätit LCHF sedan i februari och under den tiden har jag gått ner snart 10 kilo.
Med reservation för det kilot jag gick upp efter massa fika hos svärmor en vecka. Men jag lånade hennes motionscykel så jag försökte jämna ut det. Efter den syndaveckan såg jag till så att jag tränade massor veckan efter och då gick jag ner det där kilot + lite till.
Jag vet att jag stirrar lite för mycket på vågen och inte mäter runt lår, midja och de där andra feta ställerna. Men det har jag också gjort. Jag har tappat 5 cm runt midjan, några cm runt låren samt bysten.

Det hör till saken att jag äter LCHF för att gå ner i vikt. Om det nu skulle funka och det har det gjort, verkligen. Jag har aldrig gått upp (förutom syndarveckan) utan alltid gått ner om det så bara har varit 400 gram/vecka.
Jag tränar olika träningstyper i alla fall 4 gånger i veckan, ibland mer. Det är riktigt skönt med egentid. Vara Therese ett tag och inte bara mamma. Dessutom så får Alexis och Kristoffer lite mer tid för varandra. Så det är en winwinsituation.

Jag försöker vara motiverad och har varit det stort sett hela tiden. Ibland har jag undrat om jag aldrig mer ska få äta en pommes, eller scones t.ex. Men om jag smakar en pommes när Kristoffer äter det så är inte det hela världen. En enskild pommes innehåller inte 1000 kolhydrater precis. Och så kan jag sippa en liten sipp från hans cocacola men det är inte ofta jag gör det.

Jag tror att ska man köra LCHF så får man läsa på. Vill du gå ner i vikt så sikta på en strikt LCHF annars kan du bara försöka undvika kolhydrater i den mån du kan och fylla på med nyttiga fetter så att du håller dig mätt och får energi.
Jag tycker att det är viktigt att ha en hälsosam livsstil. Om du inte gillar gym eller gruppträningar så är jag säker på att du kanske tycker om löpning eller promenader. Grejen med det är väl att det mest blir kondition. Vill du ha lite mer muskler och inte bara daller så måste det tilläggas lite armhävningar och situps t.ex.

Det gäller att hitta en form som passar en själv. Tar man en diet bara för att den funkat för någon annan och inte för att du tror på den så kommer det gå åt skogen. Om tallriksmodellen och rätt storlek på portionerna är din bästa kost så ska du köra på den. Men man kan alltid testa lite olika varianter för att hitta rätt. Jag har hittat min.

Sedan jag började tänka på vad jag stoppar in har jag fått en mer hälsosam syn på mat. Och då inte endast i LCHF. Vissa vanor som jag hade förut kan jag inte förstå att jag hade. Men nu är den tiden förbi och den kommer aldrig välkomnas igen. Jag har satt ett mål och det är att se ut som en grekisk gudinna till nästa nyår 😉 Ett nyårslöfte.
Det hör till saken att jag inte är grek över huvud taget utan jag siktar på att se vacker ut helt enkelt, kroppsligt.
Mitt ansikte är ju hur jävla sött som helst 😉

 

 

7 thoughts on “Jag och LCHF

  1. Bra tänkt och bra agerat! Kroppen är ju det skal man har, förpackningen, i detta jordelivet och då är det en fördel om det håller bra och känns fint 🙂

    Försöker också äta mer hälsosamt, för är en riktig kakmoster, söta mumsiga saker slinker liksom bara ner mest varje dag… Så plötsligt blir jeansen trånga och det känns inget bra alls! Brukar då äta enligt GI-varianten, ta bort kolhydrater och vips så går jag ner 1,5 kg på några få dagar. Det gäller bara att fortsätta så, för mig och inte börja slarva för mycket, för då kommer mitt söt- och kaksug tillbaka 😦

    Lycka till och jag är säker på att du redan nu ser ut som en halvgrekisk gudinna 🙂

  2. Jag borde ju absolut börja med LCHF… shit, alla som skriver om det lyckas ju! hehe, själv ska jag ner 25,1kg iår..

    • Du borde absolut testa. Att ha ett långsiktigt mål. Börjar du och går ner i den takt jag har gjort så kommer de där 25 kilorna vara borta innan året är slut! Vilken lycka att kunna ha på sig någon ursnygg klädsel på nyår. Looking good liksom 🙂

  3. Jag nu måste jag också verkligen ta tag i min vikt som har smugit sig uppåt hela våren med undantag för några veckor när jag gjorde ett ryck. Ikväll har jag börjat : lax och grönsaker i ugn … ingen potatis. Det blir ett litet mellanting mellan LCHF och GI … tror jag (för det är rotsaker bland grönsakerna såsom rödbetor, kålrabbi, rotselleri etc …)

    Du har då verkligen lyckats och är bara att gratulera. För lätt är det sannerligen inte att bli lätt …

    Kram!

Tack för att du har något att säga!

