En rapport innifrån

En födelsedag, en begravning, ett födelsedagskalas och en utflykt till Gävle har hunnits med på de dagar då orden inte har flödat i detta forum.

Födelsedagen var lugn, hon fick en jordgubbstårta med grädde som jag gjort själv. Hon gillade inte den men tyckte om att gladda med den och det får man när man fyller år 🙂
Vi sjöng för henne innan vi tog upp henne på morgonen. Hon var glad hela långa dagen. Precis som om att hon kände på sig att det var en speciell dag.

Dagen efter(fredag) var det begravning i Stockholm. Resan dit och hem fick bra. Förutom att Alexis inte hade hunnit bekanta sig med pappa som kom i torsdags kväll. Han satt bak med henne medan jag körde då han inte innehar körkort. Men begravningen var fin, ett fint farväl.
Vi ådrog oss en P-bot för carpark har ingen känsla för de sörjande och gick och lappade alla bilar utanför kyrkan. Däribland vår. 550 kr fattigare.
Första P-boten, självklart i Stockholm.

Kalaset då(lördag)!
På förmiddagen bakades det bullar och tårta eller ja, förmiddag mot lunch. Kalaset började klockan två. Alexis ville inte sova när jag tyckte att det var dags. Skrek och ville bara vara hos mig. Och det var jag som skulle göra tårtan och bullarna. Pappa, Alexis och Kristoffer gick en runda till för att handla lite som fattades + att Alexis skulle få sova lite. Hon somnade men sov inte så djupt som hon brukar så hon ville inte fortsätta sova när hon kom in.

Efter många försök för att få henne att sova så gav jag upp. Att hon skulle vara utvilad och glad till gästerna kom kunde jag skippa. Det fick bli som det blev. Hon var hur trött som helst men stretade emot. Hon hade en förkylning i kroppen också så då är det klart att hon var grinig för det.
Allt blev klart i tid och när alla väl hade kommit så var Alexis lugn och nästan glad. Fortfarande hur trött som helst så efter paketöppning och lite fika för de vuxna så tog jag välling och la henne i sin säng och så sov hon i åtminstone en och en halv timme. Skönt för henne.

Hon har tagit in mycket de senaste dagarna så då har sömnen blivit lite sisodär + förkyld. Gästerna njöt av fikat och den barbapapatårta jag hade försökt fixa så gott det gick. Pappa hjälpe mig med sockerpastan när den skulle på men den gick sönder vid skallen så barbapapa såg finnig ut. Jag hade gjort som en hallongelekräm och en konditorikräm och så vanliga tårtbottnar. Istället för massa grädde runt om så tog jag konditorikrämen. Tårtan blev lite söt men god och absolut inte LCHF.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Alexis fick en gåvagn, spis med lite tillbehör, bok, barbapapalåda och pengar.
Bäst var nog gåvagnen både för henne och för oss. Nu kan hon gå själv och vi besparar våra ryggar 🙂 Nu är hon ett år och ha haft kalas och grejer. Ett år. Ofattbart.
Nästa år ska vi sätta in i tidningen dagen till ära. Vi glömde bort det denna gången. Vi snackade om det men det föll ur skallen.

Idag var vi med pappa till Järnvägsmuseet i Gävle. Gratis inträde så vi passade på. Dessutom så var det lite bakom kulisserna så vi fick se när de byggde upp nya tåg på gamla vis. Fin fin!
Imorgon ska jag visa pappa Bollnäs i hopp om att vädret ska vara ståtligt. Här sken solen i morse och vi hoppades på en strålande dag. Tyvärr inte. Molnigt och trist. Men ingen snö och det är vi glada över.

Det var en snabbvisit i de senaste dagarnas händelser. Lite hattigt skrivet kanske men nu vet ni vad jag håller hus! Vi skrivs.

3 thoughts on “En rapport innifrån

  1. Vad härlig barbapapa-tårta! Jag är så imponerad över att du styrde upp det själv. Kalas är verkligen energikrävande. Speciellt när man ska ha koll på att en unge är glad och utvilad också.

    Åh, spis! Inez (föräldrar…) önskade sig det men ingen köpte. Bra – då vet vi vad vi ska köpa i julklapp!

Tack för att du har något att säga!

