Fettisdagen …

… måste ju innehålla semlor. Därför tog jag reda på ett recept på LCHF-semlor.
Receptet hittade jag i boken ”Bakgläjde till vardags och fest” av Annika Rogneby.
Det är till sex stycken men då blir de så små. Så jag skulle nog rekommendera att göra denna satsen men dela upp det på tre.

Du behöver:
3 ägg
1 dl sukrin melis (sukrin i florsockerform)
½ dl vispgrädde
3 dl mandelmjöl
2 msk fiberhusk
En fjärdedels bakepro
2 tsk bakpulver
1 tsk malen kardemumma
1 krm salt

Mandelmassan:
4 dl mandelmjöl
1 dl sukrin melis (går att ta en halv dl också)
2 msk vatten
Och lite grädde till önskad konsistens.

Ugn: 175 grader i ca 20 min.
Vispa ägg och sukrin melis fluffigt.
Tillsätt grädden och rör om
Blanda alla torra ingredienser och ha sedan ner det i äggröran
Rör samman till en tjock smet
Låt den svälla ett tag (står det i receptet, ingen angiven tid men gärna 20 min enligt mitt tycke).
Klicka ut smeten på bakplåtspapper, rinner det ut har det inte svällt tillräckligt.
Annars, rulla sex (eller tre) bollar och placera de på bakplåtspappret.
In i ugnen.
Gör mandelmassan. Blanda mandelmjölet och sukrin melisen.
I med vatten och rör samman till en massa.
När semlorna har svalnat kan du dela dom och gröpa ur inkråmet.
Smula sönder lite av inkråmet i mandelmassan.
I med grädde till önskad konsistens.
Fyll semlorna
Vispa lite grädde med sukrin melis och dekorera semlorna med, på med locket.
Smaklig spis!

Så blev mina.
Smaken är väldigt lik en köpessemla. Brödet är inte lika fluffigt men ack så gott!

Nu kom jag till att skriva det här inlägget sent på tisdagen men varför inte testa dessa semlor imorgon? 😉

Dessutom, Alexis har hittat växeln och kan nu även ta sig framåt, inte bara bakåt.
God kväll.

4 thoughts on “Fettisdagen …

  1. Det fungerar inte med sukrin utan ska alltså vara en annan variant? Hmmm… Ska handla i morgon och ser om min affär har det.

    Annars får jag nöja mig med min LCHF kladdkaka…

    Kram

Tack för att du har något att säga!

