LCHF …

… har vi börjat med här hemma. Jag kör på en lite mer strikt linje än Kristoffer. Men samtidigt så är han en speta medan jag är lite mer av den feta sorten.

Jag har läst på om LCHF (low carb high fat = lite kolhydrater, mycket fett) och förstår att det upplevs mer som en livsstil än en diet.
Men när man som överviktig börjar så går man ner i vikt och säkert normalviktiga också.
Mina förhoppningar är givetvis viktminskning. Men även ett bättre förhållningssätt till mat.

Vi har kört det här sedan i fredags och de första tre dagarna hade jag huvudvärk, igår var jag periodvis illamående men idag känns det hur bra som helst. Förvarningarna var just dessa symptom, bland annat. Det är för att kroppen är på ”avgiftning” från kolhydraterna.

Eftersom att inget socker eller så är tillåtet så blir det inget godisätande för min del, inte heller smarriga kakor.
Därför har jag försökt mig på bakning a la LCHF. Med misslyckat resultat eftersom det jag bakat bara smakat smör… Typ.
Jag har stora förhoppningar på kladdkakan jag ska pröva någon dag.
Jag får käka 70% choklad vilket jag aldrig provat innan men ska göra det när andan faller. Vi får se när det blir.

Mycket köttätande. Ingen pasta, inget ris. Jag saknar det inte heller. Faktiskt.
Eller jo, goda klyftpotatisar. Mmmm. Men annars inte. Jag blir mätt ändå.
Förut har jag inte brytt mig så mkt om vad jag stoppat under näsan. Inte i den grad jag gör nu iaf. Leta lågkolydratsprodukter, kött, kött, kött.
Inge saft, inge juice, glöm partydrinkarna, drick rött vin.

Inga kanelbullar med mjölk.
Ett helt nytt liv, nästan. Det känns bra att ha ändrat min relation till mat. Förut har det varit mer, är det gott och gör mig mätt spelar kalorierna ingen roll. Vilket, tillsammans med minskad rörlighet, lätt till pålagda kilon. Plus en graviditet. Som fick mig att faktiskt acceptera min kropp mer.
Under graviditeten så kände jag mig fri från all viktstress. Jag bar på ett nytt liv. Drog mitt strå till stacken 😉

Och det gav mig en större acceptans över min kropp.
Mitt nyåralöfte var att skaffa mig en kropp som en grekisk gudinna.
Önska mig lycka till!

8 thoughts on “LCHF …

  1. Lycka till! … men du … det är fettisdagsbulletid eller dags för semlor … har du tänkt på det? Det har nämligen jag som också måste ta tag i min vikt. Men ska man köra LCHF måste man göra det strikt. Annars kan det verkligen bli katastrof … jag vet … har provat 🙂

    Kram … och Lycka till!

    • Jag har hittat ett LCHF-recept på semlor som är värt att testa. Så det har jag tänkt på.
      Men som allt annat jag hittills bakat så kommer det väl smaka blä!.
      Kram

  2. Lycka till 🙂 Min mamma har kört LCHF i ett år nu – hon har däremot inte gått ner särskilt mycket men hon mår så otroligt mycket bättre och uppsvälld gasig mage är tydligen ett minne blott. Ska bli intressant och se hur det går för dig och hur du mår. Hoppas att det blir ett större ras för dig. Man har ju läst om många som verkligen har lyckats, och maten är ju bara sååååå god. Här i kalmar har de lchf pasta på Maxi… så helt utan behöver man ju inte vara.

    Jag själv kör en naturdiet kur just nu…. Har gått upp sex kilo på två månader så nu får det vara slut på frosseriet så jag kan klä på mig mina kläder igen som ligger och samlar damm i garderoben.

    Kram

    • Du får väl ge dig ut å träna också så går det som smort.
      Tränar din mamma nu när hon går på LCHF då?
      Jag har gått ner två kilo på sex dagar. Vi får se hur det fortskrider.
      Asgodmat, men kassa bakverk så jag får frossa i mat i stället 😉

      Bäst att ha koll på sin vikt, det blir dyrt att köpa en ny garderob.
      Lycka till med naturdieten 🙂

      • 2 kilo på sex dagar, oj det var ju riktigt bra! Vad kul….. kanske skulle hoppa på den istället, jag blir ju så attans trött av pulverdiet… hmm… kan du inte lägga ut lite matdagbok för att inspirera… vore kul att se hur du kommit igång, det är det som känns som det svåra – saknar du inte bröd??

      • Tänkte på pulverdiet först jag också men oj vad jag skulle sakna mat. Nu får jag ju äta gott och kanske ger det en effekt 🙂
        Jag har gjort LCHF-bröd. Det sväller ju inte lika mycket som vanligt men det blir bröd av det, eller något liknande i alla fall. Gott faktiskt.
        Nybakt bröd med ost och smör MUMS.
        Idag käkade vi tacogratäng. FETT ÄR så himla gott haha.
        Mozzarellabiffar väntar i veckan, kycklingkebab med grönsaker (kristoffer fuskar med pitabröd) och så nån god sås till det.
        Fetaostomelett eller pizzaomelett.
        Äter inte bröd varje dag, som innan. Nu är det turkisk yoghurt med frusna bär.

  3. LCHF intressant, det var ju det jag testade förra året. Är man strikt och duktig och inte fuskar (vilket jag inte klarade av) så fungerar det skitbra. 15 cm minskat midjemått på tre månader gick mamma ner. Så kämpa på och fuska inte så fixar du det!

    • Ja, just det! Jag hörde aldrig något mer om det där LCHF när du hade börjat. Så antar att du fuskade å la av. Än så länge har jag varit strikt och tycker det funkar galant. Hållt på en vecka å hoppas på att inte tröttna.
      Kram

Tack för att du har något att säga!

