Polisen på väg

Jag har glömt att berätta om en liten polisincident på väg till Västerås i lördags.
Och ni kan vara helt lugna. Jag kör exemplariskt så mig vill polisen inget illa.

Vi åkte i godan ro mot V-ås då jag får syn på en bil en bit framför oss som kör mot diket men innan han (vi kan kalla honom Martin) ligger där så gör han en snabb vänstersväng och kommer ut på körbanan igen.
Jag frågade mig själv vad han gjorde, Kristoffer såg det hela han också.
Martin körde ganska reko så jag tänkte inte mer på det.
Förrän han börjar hålla sig mer till mitten då det inte kommer någon mötande trafik.
När det kommer ett möte så återgår han till sin (vår) fil.

Det går en stund. Martin åker över på det andra körfältet och det kommer en rad med mötande bilar. Den första i raden börjar blinka med hellyset när Martin börjar komma allt för nära och då svänger han in på sitt körfält igen och är då något skakad (föreställer jag mig).

När jag såg att han körde över vägen så var jag beredd att bromsa för att inte blandas in i all röra av krockande bilar som jag såg framför mig.

Jag fick en flashback till då jag och Simon(en kompis) var med om en bilolycka då en lastbil kom in på vårt körfält och körde på oss.

Martin klarade sig ifrån en krock ännu en gång. Då sa jag till Kristoffer att han måste ringa 11414 för att meddela att det är en förare som antingen är påverkad eller jävligt trött.
Kristoffer iakttar Martin som då kör hyfsat och säger ”Nu kör han ju bra”.
Antagligen för att slippa ringa. Men jag körde och tänkte inte plocka upp luren och ringa.
Jag har aldrig pratat i telefon körandes och tänker inte börja med det heller.
Han ringer.
Vi har tagit plåtnumret. För vid det här laget har Martin börjat gasa på rejält och ligger långt före oss.

Receptionisten tar alla uppgifter vi har om hur han kört och vilken väg i kör på, färg på bil osv.
Vi kör vidare med Martin en bra bit framför. Till slut så ser vi honom inte längre då han kört om några bilar.
När vi kommer mot en rondell så tycker jag mig se den gröna bilen svänga höger, åt exakt samma hålls som vi skulle.
Jag tyckte det var Martin (som jag vill kalla bilen).
Men jag fick det aldrig bekräftat då han körde så fort.

Vi möter en civilpolis med blåljusen på samtidigt som det ringer ett dolt nummer till Kristoffer.
Det är polisen.
Vi säger oss tro att den kör på samma väg som oss och att de just kört förbi.
Polisen frågar samma som receptionisten. Och att vi skulle uppskatta hur för fort Martin körde.
De trodde att de kört förbi den aktuella bilen.
De tackade så mycket för vårt tips och så lade de på.

Vi mötte aldrig en stoppad bil. Kort därefter kom vi till en stor rondell med flera avtagsvägar så han kan säkert ha undkommit polisen. Men de ser med hjälp av plåtnumret vart personen skulle bo så de kan väl ha span på honom i framtiden.
Jag måste ge en stor eloge till dom för att vara så snabba på vårt tips. Det känns bra att vi ändå togs på allvar.
Jag är rädd att om de inte fick tag på bilen att de då skulle tro att vi skojade …

Kristoffer som var skeptiskt till att ringa för att han skulle bli nervös eller något kände sig nöjd och var stolt över vad han gjort.
Och ännu stoltare borde han vara när han, antagligen, ska vara med på Sveriges radio p3 på lördag.
För i början av vår resa i lördags så lyssnade vi just på P3 och de uppmanade sina lyssnare att gå in på deras hemsida och fylla i ett formulär för att önska låt + motivering.
Det gjorde vi i hopp om att den skulle spelas på radion under färden.

Vi hörde inte av dom. Förrän idag.
Tydligen så rannsakar dom alla önskningar och sedan ringer och pratar med de som önskat och bokar in för att sända on air.
Vi får veta mer om det på torsdag. Om det blir radio eller inte för honom så meddelar jag er här.
MEN JAG TYCKER absolut att ni ska lyssna på det.
Isf är det på lördag mellan åtta och nio på morgonen.

Skrivs imorgon!

One thought on “Polisen på väg

  1. Det gjorde sonen också och blev uppringd! Hur kul som helst tyckte naturligtvis hans mamma!

    Bra agerat av er. Ni tog verkligen ert vuxenansvar och gjorde vad ni kunde.

    Kram

Tack för att du har något att säga!

