Hon har cancer

Hon verkade frisk, vår lilla flicka. Men hon gick inte upp i vikt.
Vi fick besöka en läkare som tog mängder av prover på henne. Ingen sa något om vad de trodde eller hur det kommer sig att hon inte går upp i vikt.
Nya prover togs och när provsvaren uttalades trodde jag inte mina öron. Vår glada tjej?
NEJ. Nej, nej, nej. Det måste vara fel på provsvaren.
Bara ordet ger mig rysningar.
Hon har levt i åtta månader.
Cancer? Va?
En undersökning inleddes och efter flera veckors väntan skulle vi få svar på vad för behandlingar som kunde erbjudas.
Jag, Kristoffer, Alexis och inblandade läkare träffades för att diskutera.

Läkarna såg dystra ut. De sa att cancern upptog 83% av hennes ämnesomsättning vilket gör att hon kommer tyna bort för inget tas upp.
Jag tror att mitt hjärta slutade slå den dagen.
Va? Jag försökte läsa på om allt som hade med det att göra men sanningen är den att det inte fanns så mycket att läsa då det är en ovanlig cancerform.
Läkarna hade ingen behandling att rekommendera utan det var bara till att vänta.
På vadå?
På vår dotters död.

Det var tunga veckor som följde. Flickan som alltid fått mig att le fick mig nu att gråta.
När jag ser denna pigga flicka le mot mig så dör jag inombords i vetskapen om att hon, snart, inte kommer finnas med oss längre.
När hon dog kunde jag inte fatta att det faktiskt var sant.
Min dotter, vårt älskade barn.
Inte ens när vi skulle välja en kista ville jag inse att det faktiskt var sant.
Det värsta som kan hända en förälder, hände mig.
Hon begravdes på samma dag som min farfar.
Hela mitt liv blev tomt. Helt uttömd på känslor.
Det fanns ingen mening för mig längre.

Jag kunde inte varit gladare när jag vaknade till en morrande liten tjej som tyckte det var dags att gå upp.
Snälla lilla barn, dö aldrig ifrån mig!

Efter en titt i mina drömmars land kan ni få mitt nyår i bilder:

Detta bildspel kräver JavaScript.


Ena bilden är en dagen-efterbild. Gissa vilken 😉

8 thoughts on “Hon har cancer

  1. Det var en fruktansvärd mardröm … och när jag läste första delen trodde jag hjärtat skulle stanna i bröstet… Det var verkligen bra att det inte var verklighet. Det skulle inte kunna hända något värre än det.

    Krama om Alexis från mig också.

    Kram!

  2. Men fy tusan på ren svenska, jag höll på att tappa fattningen när jag läste det, fattade inget fick läsa flera ggr innan jag begrep att det var en mardröm. Rackare där du skrämde allt skiten ur mej. Pust och stön. Krama go tjejen från farmor.♥

  3. Mitt hjärta stannade rent av, höll på att brista ut i gråt. Och tänkte NEEJ detta får inte vara sant. Fattade inte att det var en mardröm först. Svalde en stor klump och läste vidare nej nej nej var det ända jag tänkte jag tappade orden. Världens sötaste lilla flicka ♥ SÅN lättnad det blev när jag såg/läste att det var en mardröm. Sån hemsk en med ! usch. Finns inget värre än att drömma så om sina barn. Än skakar mina nerver men börjar lugna sig lite. Krama lilla Alexis.
    KRAM

  4. Usch, gör aldrig så igen! Lova att börja med att du hade en hemsk dröm! HJade rysningar längs hela kroppen och tårar i ögonen =( Gud vad glag jag är att det inte var sant! KRAM

  5. Usch vilken hemsk dröm, låt det aldrig bli sant.

    Det är så svårt att tänka sig ett liv utan sitt/sina barn, det är till och med svårt att tänka sig vad man gjorde innan man väl fått dom. Dom är liksom ens allt, meningen med livet.

Tack för att du har något att säga!

