Jul, jul, strålande jul.

Julpyntat och klart här. Nästan. Vi väntar på hemklickade julgardiner till vardagsrummet och dessutom har jag inte fixat klart adventsljusstaken. Får väl se om jag hittar något pynt på stan idag eller så. Har inhandlat siffror och ljus i fredags men så ska ljusen stå på något också. Gärna något som annars kan användas året ut. Jag är mycket för att återanvända och inte bara lägga allt i en låda till nästa år.

Äntligen är det juligt här hemma men inte ute, där är det grönt och skönt. Jag har inget emot det men det blir lite mindre stämning utan snö. Fast jag har ju firat jular utan snö förr så det går nog bra nu också. Dessutom går det bättre att köra till Kalmar utan en massa snö mil efter mil.

Kände att jag var tvungen att slänga iväg ett inlägg innan söndagen äter upp min tid.
Alexis rum känns som ett evighetsarbete men jag försöker undvara lite tid till det. Först nu, innan all spackling och slipning så målar jag garderobsdörrarna. Sedan kan vi fortsätta med det vi höll på med innan målningen. Sen så ska det väl gå i en rasande fart. Det är förarbetet som tar längst tid och är drygast. Jag vill se lite resultat.
Dessutom så har vi köpt en rosa adventsstake att ha i Alexis rum och den måste ju användas! 😉

Alexis har verkligen givit sin pappa sovmorgon i helgen. Hon har kommit på ett nytt sätt att sova på.
På magen. Hon sover som en stock. Men hon kan inte sova på magen i sin egen säng utan måste göra det i vår, mellan oss. Jag försökte visa henne att det går lika bra i hennes säng men då blir hon förbannad så i helgen har hon fått sova halva nätterna med oss.
På magen. Hon sover så hårt och har så gott som behövts väckas för att kliva upp. Dessutom har hon varit vaken stora delar av dagarna, de gör väl sitt också.
Jag sover dessvärre inte så himla bra med henne bredvid. Jag är som på min vakt och hon kryper närmre och närmre. Jag flyttar på henne men hon kommer närmre ändå.
Till slut är det nästan så att jag ligger på golvet, medan Kristoffer får hela sängen för sig själv 😉

I helgen var vi på Jysk och handlade en fåtölj till Alexis. Den var på rea en gång men då missade vi den och nu var det dags igen och då slog vi till. Vi tyckte inte att den var värd 349 kr. Nu fick vi den för 200.

Man kan veckla ut sitsen så att det blir som en madrass, som ni kan se i bild. Och så lägger man bara ihop den så är det endast en fåtölj. Hon värkar älska den. För hon vill sitta i den hela tiden och gosar med den, klappar på den 🙂
Så det är hennes nya hak.

För att gå till något helt annat, vi provade Zoegas ”julkaffe”.
Men jag kände ingen som helst jul när jag drack den. Bara kaffe, men lite extra nougatarom.

Grisen i säcken?
Annars så älskar jag Zoega.

Senare idag blir det vandring på stan då det vankas skyltsöndag och så adventsfika hos familjen Eklund. Kusinträff för Alexis 😉

2 thoughts on “Jul, jul, strålande jul.

  1. Ååååh så julfint och adventsfint det var härinne hos dig. Får du hjälp att ”fixa” sidhuvudet eller hör du det själv?

    Fåtöljen verkar vara ett riktigt myspysställe så jag förstås Alexis … att det är där hon vill gosa …

    Det går nog i vågor det där var och hur de skall ligga och sova de små liven. En sak vet jag i alla fall att de poängterar på BVC … att riktigt små barn inte ska ligga på magen utan på ryggen. Det har att göra med att det är större risk för ”plötslig spädbarnsdöd” som är så läskigt … men jag tror att det gäller bara RIKTIGT små barn.

    Hoppas ni får en fin 1:a advent.

    Kram!

Tack för att du har något att säga!

