Kontrollbehov

Helgen är över. Nästan, får man väl lov att säga.
Söndagen har ännu inte lidit mot sitt slut.
Det är söndag i minst fyra timmar till.

Gjort i helgen då?
Ja du. Gått barnvagnspromenader, varit på stan, lunchat på krokanen och gosat med familjen.
Har äntligen köpt en overall till Alexis. Den var perfekt i funktionerna vi eftersökte men jag hade vela ha något rosa, men det blev en röd. Bara hon är varm, det är väl det viktigaste.
Sedan fick Kristoffer välja vilken mössa vi skulle köpa och jag bet mig i tungan.
Jag brukar bestämma vad hon ska ha på sig men för en gång skull kunde jag väl hålla käften?
Och ja, det gjorde jag och sämre mår jag inte för det.

Släppa kontrollbehovet kanske …

En gnällig Alexis sitter här bredvid med sin pappa. Jag ska försöka att inte lägga mig i det heller för han vill försöka underhålla henne och trösta om hon är ledsen.
När hon gråter och Kristoffer har henne så är det nästan så att det kliar i mina fingrar. Jag vill så gärna ta henne och trösta henne.
MEN Kristoffer måste få en chans att försöka. Så jag måste hålla igen.
Ibland blir jag irriterad på mig själv för att jag är sådan. JAG, JAG, JAG ska göra.

Ibland så ber jag inte om hjälp även om jag kanske skulle behöva det.
Kan själv.
Är jag tre år eller? 😉
Jag försöker åtminstone hålla mig borta vissa gånger.
Kristoffer känner sig stolt när han kan klara av henne själv, precis som jag blir.
Man blir nöjd när man kan trösta sitt barn. När barnet blir lugnt och bara myser.
Då ler åtminstone jag för mig själv och känner mig bra.
Det måste Kristoffer också får känna, därför måste jag spika fast röven och låta honom ta över.

Nästa helg är fullbokad igen.
Ljusparty på fredag för mig och Alexis. Kristoffer ska på Bandy (för nu börjar det så smått igen).
På lördag åker vi till Gävle och kollar om staden står kvar. Kristoffer ska väl jobba lite på förmiddagen.
På söndag vill jag ta tag i förrådet och rensa ut(om jag inte gör det i veckan), dessutom vill jag iväg och simma.
Tvättid då också. Sedan är även den helgen över.

Men då börjar en ny vecka. Och det blir en spännande matvecka efter nästa helg.
Då kommer Linas matkasse hit! Längtar.
Nu är det Vem kan slå Filip Och Fredrik på kanal fem.

4 thoughts on “Kontrollbehov

  1. Röd overall tycker jag låter superbra. Härlig färg som de flesta barn klär bra i.

    Du får träna på att inte lägga dig i låter det som 😉 Men ibland är det svårt…

    Kram

    • Exakt. Back off helt enkelt.
      Men det är svårt. Särskilt när jag tycker att Kristoffer gör ”fel” (snarare inte på mitt sätt som jag tycker är lite bättre).
      Då borde jag verkligen inte lägga mig i. Han måste hitta sitt sätt som fungerar.
      Kram

  2. Ja jösses vad svårt det är för oss mammor att låta bli att lägga oss i … kan det vara något genetiskt? Hormonellt ? … Det är ju ändå mammorna som föder barnen … än så länge.

    Jag beundrar dig för att du är så medveten om dina ”brister” … som ju då förvandlas till motsatsen.

    Kram på dig. Du har verkligen en fin liten familj ….

  3. Är också sån, har ett enormt kontrollbehov! Vill knappt börja jobba på Åhlens för då måste jag läppa kontrollen på Elsa! Nödvändigt men gud så svårt, får nästan ångest bara jag tänker på det =/

    Hatar mitt kontrollbehov! Gahhh!

Tack för att du har något att säga!

