Kadafi

På nyheterna handlar det nästan bara om Kadafi.
Han är död.
Så som jag har fattat det så vet de inte hur han dog men har filmklipp på när han blir misshandlad och har en massiv blödning.

Jag förstår ilskan hos folket, att de vill se honom död.
Men är det så mycket bättre? Att döda honom på det viset.
Jag vet att han ligger bakom flera tusentals människors lidande och en dels död.
Men var den enda lösningen att döda honom, avrätta honom?
Nu verkar det som att alla i Libyen ska få se att han verkligen är död och därför skjuts begravningen upp.
Snacka om att han ordnades en snabb begravning. Här i Sverige är det lång väntetid och ändå har det dött fler i Libyen på senare tid.

När jag såg bilderna på en blödande Kadafi tyckte jag faktiskt synd om honom.
Kanske jag inte riktigt förstår människorna i Libyen ändå.
Mänskliga rättigheter har väl även en person som Kadafi.
Undra om det verkligen kommer bli bättre nu när han är död.
Även hans ena son dödades, den andra vet de inte vart han är, om jag har förstått det rätt.

Jag hoppas att de får det Libyen som de vill ha. Att det blir mer jämlikt i landet och att alla får sin talan utan våld. Jag hoppas att de hittar en ny ledare snabbt som kan hjälpa de som behöver och styra upp landet och börja bygga upp det igen.
Jag kan bara konstatera att jag bor i ett bra land trots alla brister som Sverige har.
Vi ser inte krig, våra barn behöver inte hålla i en pistol och döda andra människor.
Våra problem är mindre än så. Vi har inte en stor fattigdom men de som är fattiga är väldigt fattiga.

Vi har barn som bor i missbrukarhem eller i hem med våld.
Kanske borde vi svenska tuffa till oss lite och demonstrera emot våra system?
Att tälta utan för bankerna är väl inte den bästa lösningen.
Jag tycker det är fel att inte anmäla till socialen om man misstänker att ett barn far illa i hemmet.
Jag vet, ibland hjälper inte ens det.
Till och med dom kan blunda för problemen.

5 thoughts on “Kadafi

  1. Ja … trots alla brister … bor vi ett bra land. I ett jättebra land där vi kan välja och avsätta våra ledare om de inte sköter sig. Där vi har demokrati. Men trots att vi bor i ett så bra land har det sina brister. Barn far illa … människor bedrar och själ och skor sig och … Men man kan vara vaken som du säger, anmäla och åter anmäla om man ser några som far illa. Försöka ha lite civilkurage när man stöter på som inte är OK osv osv.

    Nu får vi hoppas att Libyen får det bättre … att landet kan utvecklas till en demokrati … kan välja sina ledare så att det har ”lönat” sig med all död och förödelse på något sätt i alla fall. Att det inte har varit förgäves.

    Kram!

  2. Jag tror nästan att detta var det bästa. Låter kanske inte klokt men… Jag tror det var det enda alternativet för ingen vågade tänka vad en rättegång skulle innebära i stridigheter i landet. Av samma anledning dödades Saddam Hussein direkt.

    Genom mitt arbete gjorde vi en anmälan om ett syskonpar som for illa. Det var väldigt jobbigt men vi tvekade inte! Men tyvärr… Kommunen gjorde inget och barnen bor kvar. Då undrar man…

    Kram

    • Vi får hoppas på det bästa för Libyen nu.
      Tänk vad en människa kan föra. Saddam, kadafi, Hitler, Stalin.

      Det är hemskt att kommunen bara kan blunda. Väntar de på fler anmälningar för att er iakttagelser ska tas på allvar?
      ÅH!
      Min mamma fick två anmälningar på sig men inget har hänt med henne.

      • Ja, man kan undra. Man känner sig minst sagt maktlös när man ser att saker får fortgå. Men vi försökte i alla fall… Hoppas att allt ska gå bra trots allt.

Tack för att du har något att säga!

