Hon ska gå upp, jag borde gå ner.

I tisdags när vi var på BVC så såg vi med spänning på vågens siffror när Alexis låg där och tittade på oss. Vi var säkra på att hon skulle ligga på över sju och ett halvt kilo i alla fall. Kristoffer trodde på närmre åtta.
7335 gram.
ÅH!
Hon hade bara gått upp 108 gram.
Hon ligger under kurvan igen och här blir det till att mata lite mer.

Amning 6.00 – 7.00 ( Första målet sedan ca 21.00 kvällen före)
Frukost 7.30 – 9.00 = Gröt
Mellanmål 10.00- 10.30 = Amma
Lunch 12.00 – 13.00 = Matig puré
Mellanmål 14.00 – 14.30 = Amma
Middag 16.00 – 17.00 = Matig Puré
Kvällsmat 18.30- 19.30=Gröt
Och så amma (21.00) precis innan läggning. Skillnaden ifrån de vi gjort tidigare är den matiga middagen. Annars har vi kört som ovan ( alla tider är ca tider beroende på när vi går upp på morgonen och hur Alexis verkar )
Och så vatten att dricka vid måltiderna.
Det är verkligen som ett schema. Men det är lättast att få någorlunda rutin på det så går det av sig själv sedan.

Hon ska äta, äta och gå upp i vikt helt enkelt. Självklart tvingar jag inte i henne maten utan jag går på hur hon känner och om hon är hungrig. Hon måste inte äta lunch PRICK tolv varje dag. Jag väntar på att hon blir hungrig. Så att ingen anfaller mig. Sådant är ju ett laddat ämne. Finns så många som ska lägga sig i andra föräldrars uppfostran/matning och hur andra gör. Så här gör vi och det känns bra.

En del tycker att det är äckligt att amma, andra ser det som de finaste som finns.
En del vill inte amma alls medan andra vill. Det finns bra alternativ nu för tiden.
De finns de som vill amma men inte kan. Varför lägga sig i hur andra gör när det enda man gör är det som är bäst för en själv och ens eget barn?

Vi får se hur det blir vid nästa invägning, annars ser allt bra ut.
Och jag önskar att någon kunde bestämma över vad jag skulle äta och hur och få det regelbundet och skippa onödiga saker.
Men nej, jag får styra vad jag själv stoppar in under näsan. Det är inte lätt alla gånger att avstå ifrån godsaker och skräpmat men nu ska det bli skärpning (som så många gånger förr).
Bildkommentarer:
Morgonmys med barbaflink (älsklingsgosedjuret)
Fikat är ifrån i tisdags då vi firade att Alexis snart blir ett år (om ett halvår).
Tittutleken är hur kul som helst.

Detta bildspel kräver JavaScript.


8 thoughts on “Hon ska gå upp, jag borde gå ner.

  1. Hur mycket borde hon gått upp? Om hon är frisk för övrigt, måste man verkligen fokusera så på kurvan då? När sonen var 6 månader vägde han 8325 g och yngsta fröken bara 6850 g vid samma tid. Helt normala båda två. Yngsta fröken var alltid tunn som baby och fick aldrig något babyhull. Men hon mådde bra för övrigt så vi fick ingen order om extra matning.

    • Hon borde gått upp minst 300, 400 gram. Men hon mår bra och växer. Verkar lycklig. Så helt frenetiskt måste vi inte följa kurvan. Men eftersom hon haft Sina perioder med lite viktuppgång så tyckte bvc att vi skulle ge en matigare middag ändå. Vi får väl se.
      Jag känner inte direkt någon fara för hennes liv.
      Hon är finlemmad helt enkelt.
      Kram

  2. Hon är bra söt eran Alexis … och inte ser hon ”tärd” ut direkt. Jag kommer faktiskt inte ihåg hur de där kurvorna var men Sonen var alltid lite rund och Lilla E den spädare typen. Karin, vår äldsta var väl … bra, lagom rund … Man får helt enkelt inte stirra sig blind (eller stressa upp sig själv) när barnet ser ut som Alexis … så go och fin och söt.

    Kram!

  3. Alexis är ett sånt fint namn! För flera år sen bestämde jag att ett framtida barn skulle heta så. Sen blev det inte så, för det kändes inte lika rätt längre, men det är fortfarande vackert!

    • Ja, visst är det? 🙂
      Av de som sagt något om namnet så har de sagt ”Det är väl ett killnamn”.
      Men vad gör väl det. Samma är det med Kim i så fall.

Tack för att du har något att säga!

