Fyra år

Fyra år.
Fyra år tar det mellan regeringsvalen.
Fyra år tar det från ett VM till det nästa.
Fyra år.

För fyra år sedan trodde jag inte alls på kärleken. Jag skulle minsann inte skaffa barn förens jag var närmre trettio. Jag skulle satsa på karriären. Jag hade planer. Jag skulle jobba utomlands för att sedan komma hem å bli polis eller brandman. Kärlek var bara för de som längtade efter att bli besvikna. För fyra år sedan behövde jag inte mer kaos i mitt liv än vad jag redan hade. Jag ville inte dela med mig av mitt liv till någon annan, allra minst till en kille.

Men för fyra år sedan träffade jag han som är den rätte för mig.
Han fick mig att säga nej till Dublin, Nej till en karriär inom brandmanna yrket. Det lämnade jag åt min kära vän Catharina. Han var snygg. En heting utan hår. Fina ögon. Lite spinkig men älskvärd. När han kramade mig kändes det som om hela världen försvann. Jag var osäker på min ställning i livet. Men han fanns där. Jag fick inte ur mig mycket av det jag ville ha sagt. Jag ville berätta om mitt liv för honom… men det gick inte.
Inte i början. Och det accepterade han. Han frågade inte massa dumma frågor han bara var där.

När jag berättade så lyssnade han. Jag visste snabbt att han var speciell och det var inget jag tänkte låta slinka förbi. Men länge var jag rädd att han skulle göra slut. Sticka sin väg. Ta någon mer stabil, nån sötare.
Det var fyra år sedan. På fyra år händer det mycket och det har det gjort också.
Förhållandet har gått upp och ned. Vissa gånger har jag inte förstått varför jag har varit kvar men jag har stannat. För han är den bästa för mig, den rätte för mig.

Jag kan inte tänka mig ett liv utan honom. Utan det vi har skapat.
Fyra år.
Karriären fick vänta, barnet är fött.
Och livet, det har bara börjat.

Detta bildspel kräver JavaScript.

4 thoughts on “Fyra år

Tack för att du har något att säga!

