Stjärnorna, faller i natten nu.

Ingen sovmorgon som jag blivit så bortskämd med nu för tiden. Nix. Idag skulle vi gå upp klockan sju.
Jag hade gärna legat och dragit mig lite till men jag är så lydig och gör som min tjej vill.
Vi gick upp, kollade på tv. Jag åt frukost sedan var det hennes tur att få lite gröt.
Efter det somnade hon om. Så lätt är det inte för mig. Därför är jag vaken nu.
Klockan har hunnit bli nio.

Det blir en promenad senare om det inte börjar regna. Solen lyser med sin frånvaro.
Men regna, det gör det inte. Den som väntar på något gott.

Helgen flöt på fint. Alltid full gång om helgerna men vad gör det?
Bröderna Eklund var här och rörde om i grytan. Alexis sov när de kom men vaknade efter en stund.
Hon var säkert förvånad var alla människor kom ifrån. För så fort någon kollade eller tog på henne så började hon gråta.
Först så trodde jag att hon blivit klämd när Kristoffer höll henne. Men hon påvisade samma reaktion flera gånger.
Stackars liten. Nyvaken och huset fullt av ansikten. Ansikten som hon egentligen borde känna igen.
Allt gick bra efter en stund, när chocken hade lagt sig.
Anna kunde till och med hålla henne.

Ingen fara i taket. Jag har aldrig sett den reaktionen hos henne förut. Helt okända kan gulla med henne utan att hon gör så där.
Måste vara det där nyvaknandet som ställde till det.
Precis när de gick så började hon jollra och skrika som vanligt. Precis som om hon var glad att de gått.
Tokiga lilla flicka.

De senaste dagarna har jag gått och sjungt å nynnat på julsånger.
”Tre gubbar, tre gubbar från peppakakeland. På vägen, på vägen de vandra hand i hand….” Tralala.
Varför?
Det undrar jag verkligen. Igår var det väder som en varm sommardag. Hösten är i antågande.
Men vinter och JUL? Kanske är mitt låtregister i skallen så obefintlig att jag går på julsånger som sitter inpräntande i huvudet sedan barnsben.
Eller är det för att vi börjat diskutera Kalmarvistelsen över jul?

Ingen aning. Alexis verkar bli road av det. Kanske blir hon en sådan som ÄLSKAR julen.
Det bästa med julafton är inte det där med gud osv, utan att släkt samlas och umgås. Jag hade kunnat skriva, äter gott och umgås. Men julbord är inte så fantastiskt gott, egentligen.
Snart drar väl bokningarna inför alla julbord på olika restauranger igång.
Någon som tänkt gå på något särskilt julbord eller ligger det ”långt” fram i tiden?

Ville ska i alla fall få bo på Mias hundpensionat (som även tar emot katter) över julen. Det är inte kul för honom att åka bil och om vi skulle bli stående och det blir kallt så skulle det bara vara katastrof. Även om han blir borta ifrån oss i drygt fem nätter så är det bättre än att plåga honom i bilen och nu när vi är nere har vi inte ett och samma boende som under sommaren. Nu kommer vi sova lite varstans 🙂
Vi planerar att börja resan den 22 december. Kristoffer är ledig 23 dec – 2 januari. Så vi åker efter att han slutat jobbet den 22. Åker till Norrköping, är målet. Sover på hotell och fortsätter resan dagen efter.
Blir alldeles för mycket för mig att köra så långt i vinterväglag. Jag tror att det är ett vinnande koncept.
Får hoppas att det inte är allt för kall vinter som väntar och att inga olyckor korsar vår väg när vi är på väg ner.
Det återstår att se.

Än är det september.

6 thoughts on “Stjärnorna, faller i natten nu.

  1. Det är alltid kul att planera … även om julen ligger långt borta och jag själv inte har en aaaning om var vi skall fira den i år. Det gäller att vara rättvis … alla vill att vi skall komma till just dom.

    Att småbarn blir lite ”reserverade” mot ”främlingar” vid en viss ålder, fast de innan har skrattat och kunnat vara i vilken famn som helst tidigare, är nog inte så ovanligt. Så det är bara att ”vänta ut” perioden tills det går över. För över går det.

    Nynna på du … och öva till jul. Det finns ju så många härliga julsånger 🙂

    Kram!

  2. Säger som Skatan gör. När barn kommer i en viss ålder så reagerar de på främmande människor.Helt normalt och våra barn har också gjort så. Det växer bort efter ett tag.

    Härligt att planera men än är det som sagt bara september 😉

    Kram

  3. Log igenkännande när jag läset! Nynnar också på julsånger och sjunger ”när julen kommer ska varenda unge vara glad” för Elsa =) Ser så fram emot första julen med vår lilla tjej ❤

    Tänk, snart är de 5 månader!

    KRAM

Tack för att du har något att säga!

