Hon är inte tillräckligt fet.

Igår var det återbesök på BVC. Besöken dit har varit lite tätare än vad de normalt brukar på grund av Alexis icke viktuppgång. Hon går ju upp men det är lite. Denna gång var det oerhört lite. 60 gram på 20 dagar. Förut har det handlat om 200 gram under samma tidsintervall. Nu ska vi dit om två veckor igen och vi har fått i uppgift att göda vårt barn tills dess.
Det blir gröt morgon och kväll, plus något lite matigare mitt på dagen. Hon ska självklart inte sluta med bröstmjölk, de kommer hon också få om vart annat. Här ska ungen äta!
Därför införskaffade vi idag en fin liten plasttallrik å sked. Vi hade några barnskedar sedan innan, bäst att vara garderad.
En plasthaklapp för det blir rena rama kladdet när det är dags för matning.

I morse fick hon sitta i bara blöjan och äta. Då var det tydligen roligt att smeta in knäna med gröt, hela ansiktet och magen.
Kladdigt är det tillåtet att bli. Bad stod på schemat därefter. Min frukost, den fick vänta så till vida att jag fick värma på mitt kaffe.
Men inte gör det mig något.
Efter frukosten tog vi oss ut på promenad.
Härligt och hon somnar på direkten. Sådan inverkan har tydligen den friska luften på denna lilla flicka.

Igår fick hon smaka på majs/potatispuré. Även det blev en kladdig historia.

När Kristoffer kom hem ifrån jobbet idag åkte vi ner på stan. Han skulle till apoteket. Dessutom så skulle vi hämta ut Libero Up&Go paketet som väntade på Lindex. På lappen vi fick hem så stod det att vi skulle hämta ut paketet innan den 30 september. Dessutom att det var bra om vi hämtade det innan den tiden så att vårt barn inte hinner växa ifrån överraskningarna som ligger i paketet.
Paketet innehöll:
Ett par strumpor i storlek 23-25.
Några Up&go blöjor. De rekommenderas ifrån 7 kilo. Alexis väger endast 6660.
Kanske hon kan testa en sådan blöja när vi har proppat henne med mat.
Hon fick även lite tvättservetter,
lotion och babywash ( allt ifrån Libero, såklart).
En broschyr till föräldrarna om barns hud och barns utveckling OCH
bindor ifrån Libresse.
Jag håller med om att tiden går fort när man har barn. Men att hon skulle få mens innan den 30 september i år.
Det är väl lite att ta i?
Själv så fick jag min första mens när jag var drygt elva år.
Det är ju ändå ett decennium kvar tills min dotter är i den åldern.
Fast kommer det svåra tider kan jag alltid använda de där bindorna när vi inte har råd med blöjor.

4 thoughts on “Hon är inte tillräckligt fet.

  1. ”Och bindor ifrån Libresse.
    Jag håller med om att tiden går fort när man har barn. Men att hon skulle få mens innan den 30 september i år.”

    Haha;)

  2. Bindorna var nog till dig. Som beredskap när mensen är tillbaka!

    Skumt för jag tycker hon ser normalrund ut med gosiga små valkar. Men visst, viktuppgången ska ju inte avta så bra att de håller kol.

    Kram

    • Än är hon inte i riskzonen som BVC-Sköterskan säger men det går åt fel håll. Så därför behöver hon gödas lite. Hon har goa valkar osv men tydligen ska de utökas. Hon växer ju samtidigt så det är väl bra att ge lite extra. Vi får se om det ger resultat.

Tack för att du har något att säga!

