Sova i egen säng

Oboy, vilket vackert väder…
Nix här är det moln och regn som regerar. Men än så länge tycker jag att det är positivt. Nu när det regnat så länge så borde det väl vara fint till midsommar? Vi får hoppas på det.
Eftersom vädret inte är roligt så har vi tagit tag i en del här hemma. Idag har vi städat och rensat ett skåp. Allt medan Alexis har sovit till och från.

I två månader har hon sovit vid min sida, bredvid mig i sängen (och säga vad man vill om det, så är fallet ). Hur mysigt det än har varit så vill jag (med flera i familjen) ha tillbaks utrymmet i sängen. Vi har ingen liten säng men det känns så när alla ska sova i den. Jag, Kristoffer, Alexis och Ville. Jag och Kristoffer kan anpassa oss, det är Alexis och Ville som breder ut sig. Inatt var första  gången hon sov i sin spjälsäng. Den står bredvid mig så jag har nära att kolla efter henne och sedan somna om. Egentligen ska den stå på andra sidan rummet men det skulle innebära att jag skulle behöva gå upp ur sängen bara för att se om hon andas. Nu behöver jag bara lyfta på huvudet, är allt grönt kan jag snabbt somna om.

Hon brukar ligga och trycka runt halv sju, sju. Så på morgonen är det alltid en rejäl bajsblöja att byta. Men inatt, just för att hon sov själv, så var vi tvungna att byta mitt i natten. Därefter sov hon bredvid mig igen. Vi se hur det går denna kommande natt. Hon brukar vakna en gång per natt för att äta så vi får se hur det går när jag ska lägga tillbaka henne efter amningen. Men det löser sig väl.

Just när vi tänkte på mat så vaknar hon och vill äta. Hon har sovit ett par timmar nu och då är det dags för mat, för hennes del. Hon ska alltid ha som mest uppmärksamhet när vi äter. Precis som om hon vill att vi ska svälta ihjäl 😉

Här är hennes doptavla som hon fick av min moster:

För övrigt så ska Alexis inte döpas. Men hon kan väl ha den här tavlan ändå?

Nu är det plikten som kallar. En viss fröken vill ha mat.

3 thoughts on “Sova i egen säng

  1. Känner igen mig med det där att kolla så barnet andas 🙂
    Karim somnar vid 19-20tiden och jag brukar kolla honom runt 10 sen innan jag går och lägger mig sen vaknar han ibland kl 4:30 ibland senare för lite mat 🙂
    Efter att jag fått veta hur dåligt han mådde i magen och då hjärtljuden ofta skönk till 35/36 på honom då värkarna kom så är jag så orolig hela tiden ifall det ska hända nått med hans andning.
    Doptavlan var himla söt!
    Ta hand om er<3
    Kram

  2. Jag tyckte det var en enorm lättnad att barnen sov i egen säng. Äldsta fröken sov så dåligt att man knappt vågade titta på henne. Andra föräldrar oroade sig för att barnen inte skulle vakna men jag oroade mig för att hon skulle vakna så vi vågade inte närma oss sängen.

    Doptavlan är superfin och när hon nu inte ska döpas så får den väl vara en namntavla i stället. Går lika bra tycker jag.

    Kram

  3. Våra tvillingar sov nästan ända från början i egna sängar men då och då lyfte vi över dom till oss … och så kom äldsta dottern … coh så var sängen knöfull …

    Visst är det skönt att få lite eget utrymme … Se upp bara så att inte Ville vill dela säng med Alexis?

    Jättefin namtavla … tycker också jag.

    Kram!

Tack för att du har något att säga!

