En sammanfattad semester.

Jag har kommit på att jag kan skriva om min semester i Kalmar utan att nämna det jag inte riktigt kan nämna än då jag inte vet vilka som läser min blogg. Nu förstorar jag upp det hela mer än vad jag borde men inom sinom tid kan jag skriva av mig.

Fredagen den 3/6:
Dagen började bra. Vi packade in allt i bilen redan dagen innan vi åkte till Kalmar. Det var bara oss själva, katten och Alexis som skulle packas in i bilen. Det svåraste var Ville. Han var bångstyrig. Klart att han inte ville sitta i en bur. Men efter att ha jagat runt honom i lägenheten fick vi in honom i buren. Alexis hade redan somnat. Jag som trodde att hon skulle skrika de första timmarna i bilen, istället sov hon. Hon somnade när jag gick med henne till bilen. Resan gick bra. Alexis var lugn. Grät när hon vaknade och ville ha mat. Då var det dags att hitta ett ställe att stanna på. Vissa ställen i Sverige är verkligen snåla med parkeringsfickor men till slut hittade vi en och hon fick äta. Sedan fortsatte resan. Nästa gång vi stannade skulle vi tanka och äta. Självklart fick Alexis sin dos också. Ville hade accepterat sitt öde i buren. När vi kom fram checkade Kristoffer in oss. Sedan packade vi in allt i stugan och begav oss ut med vagnen då vi skulle hitta ett matställe.

På uteserveringen. Hela dagen var vi välsignade med bra väder.

Lördagen den 4/6:
Vi tog förmiddagen så som den kom. Matade Alexis i omgångar medan jag försökte fixa i ordning mig själv. Dagen skulle spenderas med Emma. En shoppingrunda var inplanerad. Shoppingrundan förvandlades till en tatueringssession. Jag hade sett en skylt ner till The house of pain att det var drop in. Jag berättade det för Emma som länge velat tatuera sig och vips några timmar efter, när vi satt och njöt av glass tyckte hon att vi skulle gå å se om de hade en tid och om hon bjöd, om jag då skulle tatuera mig. För då tatuerar hon också sig.
Jag tyckte det var vansinne att HON skulle betala. Men när Emma har bestämt sig för något så är det bara så. Sagt och gjort. Efter några timmars väntan satt min första tatuering på armen.


Aj, kanske ni tänker nu. Men det gjorde inte så ont. Jag hade förberett mig på mer smärta. Det gjorde bara ont den första minuten kanske. Just för att jag spände mig. Sedan var det lugnt 🙂 Tack så mycket Emma. Hon tog hand om min prinsessa medan jag låg på ”operationsbordet” i väntan på sin egen tur.

Hon fick henne dessutom att somna på stan, det är alltid ett plus!
På kvällen kom Emma med smörgåstårta till mig och henne. Kristoffer fick annat då han inte käkar smörgåstårta. En varm och skön dag i Kalmar helt enkelt.

Söndagen den 5/6:
Min brors födelsedag (samt min kusins). Då skulle vi åka en bit utanför Kalmar på trevligheter. Vi hämtade min farmor och begav oss. Pappa jobbade. Han och farfar skulle komma senare. Men vi roade oss själva och det gick hur bra som helst. Alex hade fått i uppgift att fixa steken så den var klar tills pappa kom hem, då den skulle förtäras. Farmor hjälpte honom och jag kan avslöja att det blev utsökt tillsammans med potatis och en god sås. Såsen fick pappa göra då han är proffs på det. Trevligt att träffa alla. Eller ja, nästan alla. Malin och hennes bihang kunde inte komma då deras bil gick sönder. Sorgligt nog. C en annan vän kikade förbi när jag var hos pappa. Jag bjöd in henne så att jag kunde få träffa henne en stund. Den enda dagen vi båda hade tid. Trevligt värre. Alla är så klart helt förblindande av min dotters skönhet. JA HON ÄR SÖT. Hon är ju min dotter liksom 😉
Vi åkte hem när Alexis började bli lite grinig. Sa hejdå till farfar och resten av familjen som var kvar.

Födelsedagsbarnet med mitt underverk. Visst blev de bra på bild? Haha

Morfar med barnbarn + lite av mig men det är knappt värt att nämna.
Min pappa är en riktig teddybjörn. Han är dessutom singel för er som är villiga?? 😀

Måndagen den 6/6:
Sveriges nationaldag firades väl inte nämnvärt. Emma ville göra en ny tatuering. Då vi hört en av konstnärerna säga att de skulle ha drop in på lördagen också så var Emma villig att utsätta sig för mer smärta. Men nix, de hade stängt så vi gick å käkade lunch på Café Dream istället. Sedan la vi av lite mer tid på stan. På kvällen kom Emma till oss för grillning. Mysigt värre.

Vi bodde på ett ställe med Kalmars längsta kvällssol.

Tisdagen den 7/6:
Då hade vi bestämt att vi skulle till Öland. Bara familjen. Ville fick stanna i stugan som i vanlig ordning men han verkade trivas.

Vi besökte slottsruinen och självklart Soliden.


Sedan fikade vi på fiket intill Soliden. Det blev en fika jag aldrig ska glömma. Men det ska jag berätta om mer senare. När jag vet att det är grönt. På kvällen åkte vi och åt med Farmor. Vi hade tänkt att vi skulle grilla men vädret verkade ostabilt och farmor hade tänkt på annat. Hon bjöd oss på trerätters (kan man säga) och det var himla gott och trevligt. Så tack för den måltiden. Jag ska ta samma rätt när jag är där nästa gång. Mums. Sedan var dagen så gott som över, dags för läggdags.

Onsdagen den 8/6:
Dagen skulle spenderas vid stugan, hela dagen. Pappa och Alex skulle komma över, samt morfar, moster och syster. Pappa hämtade jag vid sjukhuset där han hade gått av sin buss. Vi åkte sedan till stugan igen och chillade. De andra skulle komma några timmar senare. När de väl kom fikade vi. Alexis fick en fin doptavla av min moster. Den har jag tyvärr ingen bild på men den var fin 🙂
Morfar och moster åkte över till Öland. De skulle komma tillbaka senare för att hämta Malin. Då gick vi ner till badplatsen för att kolla läget där. Jag kände på vattnet och det var verkligen badvänligt. Men jag som var nytatuerad fick ju inte bada. Jag hade kunnat bada allt utom armen lr så. Fast när jag badar så ska hela jag bada. När jag är i vattnet är jag ett vattendjur haha. Så jag får bada när nästa tillfälle ges helt enkelt. De andra hade ju inga badkläder med sig så de kunde inte heller bada. Men man kan väl vara vid stranden för det?
Vi satt där och diskuterade livets stora ting. Sedan började pappa och Alex att kasta grenar. De är som småbarn 😉 Men de var ju roade…
När Morfar och moster kom tillbaks hade de köpt mer fikabröd så då var det fika igen. Efter att de åkt så åkte vi till farmor för att grilla. Det var inte planerat ifrån början. Men när idén kläcktes så blev det så.
Farmor som inte kände sig så kry var passiv men gästvänlig ändå. Hon ordnade räkmackor åt oss som en slags förrätt. Hon själv ville inte äta men vi åt av de kött vi hade handlat och farmor stod för drickat och klyftpotatisen. Sedan var ännu en dag över på semestern.

Torsdagen den 9/6:
Förmiddagen tillbringades i stugan.

Sedan åkte vi över till Öland för att hälsa på min syster med familj. Vi åkte ner till stranden då det var olidligt varmt. Det var inte soligt utan mer åska i luften vilket gör atmosfären kvav så vi åkte dit och badade fötterna medan ungarna badade hela sig. Sen hem till dom igen för att äta middag osv. Trevligt att se dom igen. Det var ungefär ett år sedan sist. Men det lär inte dröja lika länga innan vi ses igen fast då under andra omständigheter…

Vi lämnade dom då barnen började nattas och åkte å handlade inför hemresan. Lite matsäck.
Vi hade packat lite på förmiddagen men förberedde lite mer under kvällen tills vi somnade av utmattning (eller något).

Fredagen den 10/6:
Hemresa för hela slanten. Jag packade in allt i bilen medan Kristoffer höll Alexis nöjd. Sist av allt packade vi in lilla katten i buren igen, vilket denna gången var lite enklare. Han kanske fattade att han skulle hem? När allt var gjort fixade jag frysta kylklampar, packade ner matsäcken och så städade vi och begav oss. Det tog sin lilla tid så vi var on the road senare än tänkt men vi hade ingen tid att passa så det gick bra. Resan gick bra den också. När vi bara hade två timmars körning hem igen började Alexis bli grinig. Vi stannade, matade henne, bytte på henne. Hon var nöjd en stund när vi åkte vidare men sen skrek h0n som aldrig förr. Vi stannade när tillfälle gavs och lugnade henne. Det gick hur bra som helst. Tills vi skulle börja åka igen. Vi kom hem väldigt mycket senare än tänkt bara för att vår lilla flicka var trött av bilfärden (antagligen). Jag la mig för att sova vid tolv på natten. Då somnade vi allihop 🙂

Resan var över för den gången och över midsommar ska vi åka ca 58 mil uppåt i landen för att hälsa på Alexis farmor. Då blir det till att packa in familjen igen. Är det semester så är det.
Jag återkommer med djupare information av semestern vid ett annat tillfälle. Här bjuder jag på några bilder istället.


En nyfödd Alexis

En snart två månader gammal Alexis. Snacka om att tiden går fort!

Solhatten på!

Moster Malin med lilltjejen.

Over and out.

11 thoughts on “En sammanfattad semester.

  1. Låter som ni har haft en fin semester i Kalmar, bra väder hade ni också. Hoppas att det blir hyfsat väder när ni kommer hit, kanske inte lika varmt som förra v. för då var det olidligt + 31 , fy katten så varmt. Längtar tills ni kommer , så farmor får se den lilla prinssesan, hittills har jag bara hört hennes vackra stämma. Kramis ♥

  2. Verkar som att ni har haft en fin semester trots att något inträffat. Lilltösen har verkligen vuxit och nu bär du henne med dig bokstavligt talat 😉

    Kram

  3. Det var kul att äntligen träffa dig och lilla prinsessan:) jag är i full gång och kollar tågbiljett jag, 15-18 juli tror jag det blir =D

Tack för att du har något att säga!

