Plugget är slut

Om jag kunde sätta ord på så mycket jag har lärt mig under året som jag pluggat på skrivarlinjen hade detta inlägg blivit oändligt. Jag har verkligen utvecklats. De flesta undrar vad jag blir av den utbildningen jag just avslutat… Jag ska tala om för de som undrar att jag blir klokare. Jag kan inte stoltsera med någon yrkestitel, bara att jag blivit klokare, skriftligt. Något som jag däremot KAN stoltsera med är de stipendium jag fick. Solstrålestipendiet, det gick till mig med motiveringen:

För att du har varit klassens solstråle och under året inte bara fött underhållande texter utan också ett barn
Ja, kanske har jag varit klassens solstråle. Om jag skulle sätta en etikett i pannan på mig själv så skulle det väl vara klassens pajas. Men solstråle det låter mycket bättre! Jag var verkligen inte beredd på att få något. Två till i klassen fick. Egentligen är det bara två som skulle fått men lärarna tyckte väl att jag är alldeles för gullig och kunde inte gå obemärkt förbi 😉
Glad är jag för jag har aldrig fått något stipendier förut. Och detta var väl det bästa att få?

Men sedan blev det andra visor. Adjö med klassen. Vi samlades i klassrummet och samtalade och fick intyg osv. Sedan bar det av hemåt. Dagen till ära va Alexis uppklädd:

Att gå runt med en barnvagn eller bara Alexis på armen får vilt främmande människor att hoppa fram till en.
Ställer en fråga på bollnäsmål ”Hon är inte gammal hon eller?” Varpå jag svarar hur många veckor vår lilla prinsessa är. Nu är min hjärna inställd på att kommer det fram någon jag inte känner så svarar jag direkt ”Fem veckor, när det är inte gammalt och ja det är helt underbart och precis, jag ska verkligen njuta av den här tiden…” För det är en annan sak de säger, precis innan de går ”Njut av den här tiden”. Jaha, vad händer sedan? Jag ska njuta hela livet av att jag har privilegiet att bli förälder. Jag har börjat att ogilla alla främlingar som kommer fram och ska smutsa ner vår vagn. De tar inte på Alexis men de andas på henne. Usch.
Jag är inte emot främmande människor, det är bara irriterande. Jag försöker trösta mitt barn, eller gå i affären en snabbrunda innan hon tappat tålamodet. Då har jag inte tid att stanna för att en främling tycker att mitt barn är så himla gulligt.

Andra visor blir det väl sedan. När min ettåring skriker över hela Willys att hon vill ha godis. Vem är det som är urgullig då?

5 thoughts on “Plugget är slut

  1. Grattis till stipendiet! 😀 och grattis på morsdag idag 😉
    Känner igen det där när man går i affärer eller är på andra ställen, främlingarna. Jag var med om en idag, hon verkligen hängde sig över vagnen.

    Hehe ja det där med skrika efter godis i affären har jag som tur var inte varit med om än :).
    Hoppas allt är bra!
    Kram

  2. Grattis till stipendiet som jag är övertygad delades ut till helt rätt kvinna! Så underskatta inte dig själv.

    Andra människor har inte i vagnen att göra. Du får säga till!

    Kram

    • Tackar! 🙂
      Kanske bara ska tacka och ta emot för stipendiet. Känns bara som om att jag inte är så speciell som behöver ett stipendier. Eller så är det just det jag behöver ;).

      Jag ska försöka snäsa av de nyfikna folket som gärna vill hänga över vagnen.
      Kram

  3. Grattis till stipendiet förstås. Det är klart att du skulle få ett Solstrålestipendium … som håller humöret uppe trots motgångar och ”käppar i hjulet” många gånger. Jag har tänkt på det flera gånger under den här tiden som jag följt din blogg. Vilket fantastiskt gott humör hon har … den där Turez 🙂 … och vilken underbar mamma hon är och kommer att fortsätta vara …

    Kram på dig och håll de klåfingriga på avstånd …

    • Tackar! Kanske det 🙂 Jag är väl den som hållit klassen igång när de varit nere. Alltid uppfriskande att gå till skolan. Men nu är det över och nu kan jag tänka helt och hållet på att vara mamma men samtidigt inte glömma mig själv.

      Kram och tack.

Tack för att du har något att säga!

