När jag blir äldre ska jag jobba

Helgen var bra. Trevligt besök hos Kristoffers pappa, Alexis farfar och min svärfar. Vad mycket en och samma person kan vara. Många titlar 🙂 Det var dessutom vackert väder vilket påminde oss om att vi måste ha bättre solskydd bak i bilen. Vi har två sådana där man sätter på rutan men de var inte särskilt bra. Blir jobbigt om Kristoffer ska sitta i stekhet sol när vi ska ner till Kalmar. Var jobbigt nog åt honom när vi åkte till Sandviken. Han blev alldeles röd i ansiktet haha. Vi ska även skaffa en termos som vi kan ha kaffe i på vägen ner. Nu för tiden är det en väldigt viktig dryck. Sist vi åkte ner behövdes bara lite saft. Men nu är det kaffe som gäller.

Hoppas resan går bra med en liten bebis. Får väl stanna ofta om hon är grinig/hungrig. Sedan ska Ville med också. Han jamar den första timmen sedan ger han upp och står helt enkelt ut med resan. Ska bli otroligt kul att komma ner till Kalmar igen. Hoppas på vackert väder såklart. För er som missat är jag nere 3-10 juni. Ses?

Fy vad det blåser ute! Igår blåste det men samtidigt så var det sol och varmt. Idag är det tjocka, tunga moln och blåst. Usch! Och jag ska ta mig ut idag hade jag tänkt. Hälsa på lite i skolan. Få springa till bilen om det börjar regna.

I helgen har jag tänkt på vad jag vill bli när jag blir stor. Om jag ska plugga på högskola eller jobba lite innan jag ger mig in i pluggsvängen igen. Jag vet faktiskt inte. Jag fick ju mersmak för brandmanna yrket när jag höll på med det 07. Men efter det har jag jobbat inom turismen och tycker det är jävligt kul. Kanske jag ska läsa tyska igen och börja jobba på en turistbyrå? Bli brandman, tapetserare, lokförare, författare, konstnär??? Det finns så många yrkestitlar och mycket som verkar roligt. Förut var jag helt inne i att bli polis. Och det är inte helt uteslutet men då skulle jag nog föredra brandman. Jag sökte till lokförarutbildningen men då blev jag gravid och skulle ha barn mitt i allt och det är jag absolut inte ledsen över. Lokförarutbildningen finns kvar liksom.

Det enda jag vet är att jag vill jobba med människor. Hjälpa de på olika vis. Helst inom turism. Jag skulle aldrig tycka om att sitta på ett kontor bara. Pappersarbete eller framför en dator. Jag är för utåtriktad för det. Om jag hade ett kontorsarbete så skulle jag börja prata med mig själv. Är det någon av er som har ett förslag på ett roligt yrke?
Ska jag plugga så helst i Gävle. Ja du, framtiden. Jag borde ta mig en funderare, på riktigt. Det har jag försökt göra förut men aldrig tagit det på allvar. Jobbat med de jobb jag kommit över, tänkt tanken att det är bra att jobba med något som man tycker om. Då krävs det lite engagemang och tänka till.

Nog om det, nu har jag en vaken prinsessa här bredvid mig som vill kramas.
Ha en bra dag. Tisdag!

6 thoughts on “När jag blir äldre ska jag jobba

  1. Sitter också med dessa funderingar; vad jag ska göra när jag blir stor, efter mammaledigheten! känner mig klar med gymnasielärarvärlden även om jag älskade att jobba med eleverna och älskade att hålla i lektioner! Men skolans värld är inte kul, allt omkring tär på en och tröttar urt en totalt! Jobbade dock som turismlärare i 3 år och fick mersmak på detta, skulle också kunna tänka mig att jobba på en turistbyrå eller ngt liknande! Eller coacha, bli författre, starta mitt efterlängtade hunddagis eller BB! eller varför inte inredningsarkitekt! men med 6 år på Högskolan finns inget csn kvar; så hoppas på triss, 25000 kr i 25 år vore inte dumt =)
    KRAM

  2. Du har tid på dig att fundera men samtidigt så går tiden också fort. Så visst kan det vara ba att ha vissa planer. Funderat lite och så redan nu…

    Kram

  3. Hjälp! Vet absolut inte vad jag vill bli när jag blir stor. Har lite drömyrken men är för feg för ambitioner och har världens prestationsångest. Får kanske jobba på det till att börja med.

    Kommer du från Kalmar? Jag är född i Kalmar län och bor i Växjö för tillfället.

    • Japp, kommer ifrån Kalmar 🙂 Flyttade därifrån som nittonåring men familj och vänner är kvar så därför är det värt att åka och hälsa på lite då och då. Växjö är väl en bra stad? 🙂

      Jo, man träffar nog lite folk som lokförare. Inte fullt så många som en biljettassistent lr vad det heter. Men det kan vara kul ändå 🙂

  4. Ja inte är det kul att sitta på kontor inte … det har jag gjort och … tja … då var det arbetskompisarna som var det roliga. Inte arbetsuppgifterna direkt. Polis, brandsoldat, något inom turism (turismen kommer ju att bli ett framtidsområde att jobba i spår man ju … ) skulle säkert passa dig bra. Och så kan du ju skriva på tills du blir så berömd att du kan ”leva på det”. Det är nog inte så lätt …

    Kram och ha en fin resa till Kalmar om vi nu inte ”ses” innan dess …

Tack för att du har något att säga!

