Vill du ha en Wiplashskada?

Efter promenaden vi hade med den nätta skaran av klassen idag så fick jag ont i bäckenet. Jag visste långt i förväg att det skulle inträffa. Jag borde stannat hemma men plikttrogen som jag är ställde jag upp på den lilla vandringen. Det har jag fått sota för resten av dagen. Aj, aj, aj. Hela tiden, aj. Nu sitter jag och det tänker jag göra resten av kvällen. I nödfall går jag på toaletten.

Jag tog mig till bilen ( Kristoffer också ). Vi skulle till affären. Han fick gå in och handla, jag satt kvar. Jag vill inte förvärra min situation.
När jag satt där i bilen studerade jag alla andra bilar som körde förbi. Det är ingen nyhet att bilister är allt för slarviga vad det gäller säkerheten i och utanför bilen. Det jag studerade var hur de flesta hade nackstödet. En del var duktiga och hade det i rätt läge. När du lutar huvudet bakåt så ska du känna att nackstödet fångar upp hela skallen. De flesta hade nackstödet i axelhöjd. Om bilister tänker lite mer på hur nackstödet ska sitta så kan de undvika allvarliga skador vid ev. krock. Eller vill alla ha Wiplashskador? För jag är inte så säker på om försäkringskassan godkänner det som anledning till sjukskrivning…..

Andra saker som jag la märke till är hur oviktiga barn verkar i föräldras ögon. Du har inte ditt barn i framsätet, oskyddat, om du älskar det. Även om de sitter i en bilbarnstol så är det säkrast bak. Även för spädbarn. Bilbarnstol får inte placeras i framsätet om krockkudden inte är urkopplad eller helt borttagen. Inte heller nudda instrumentbrädan.
Ett barn under 140 cm ska inte sitta i framsätet. Så behöver ett äldre barn bilbarnstol, är det baksätet som gäller.

Jag iakttog även en mor med sin son. Han satt i framsätet, med en alldeles för liten bilbarnstol. De som ska vara skydd för huvudet var i axelhöjd för den lille på kanske fyra år. Det kanske är jag som är nojig på sådant, säkerhet om de ofattbara skulle inträffa. Det är så mycket som skulle kunna undvikas. Det gäller även att bilen är i bra skick, bra däck osv. Om man inte bryr sig om sitt eget liv, kan man väl bry sig om andras.

En man körde nästan på en mamma med barnvagn + ett barn som höll henne i handen. Dom gick över ett övergångsställe och var redan över halva vägen då bilen kommer. Han måste tvärnita. Och det är inte mammans fel. Man ser klart och tydligt att de är på väg över. Det är 30 km/h där han körde, och det var inte den hastigheten han höll. Mamman skakade bara på huvudet och sökte ögonkontakt med bilisten.
Det finns idioter. Och jag blir så arg. Jag är inte en perfekt förare själv, det är inte vad jag påstår (även om jag tycker att jag är en bra sådan). Men jag verkar ha mer under pannbenet än de flesta bilister. För mig handlar allt om säkerhet. Tänka på vad som kan hända, innan det händer.

Nog klagat, nu ska jag vila huvudet (och kroppen).

2 thoughts on “Vill du ha en Wiplashskada?

  1. Jag har gjort liknande iakttagelser och förundrats över hur många korkade människor det finns i trafiken. Jag kör inte heller perfekt men vissa saker har jag tack och lov koll på…

    Hoppas ditt bäcken blir bättre. Kanske läge att undiva långa promenader i alla fall…

  2. Ja, det är sannerligen så att man blir mörkrädd ibland när man ser hur folk kör sina bilar … och motorcyklar … och cyklar.

    Och speciellt uppmärksam har jag också blivit när jag går med barnvagn förstås. Då ser man extra mycet ”elände” …

    Nu har du inte långt kvar … 🙂

    Kram!

Tack för att du har något att säga!

