En fredag som denna

Den berömda våffeldagen. Självklart blir mitt fredagsmys våfflor med grädde och sylt.
(Fakta från Wikipedia om våffeldagen:
Förr kallades denna dag – som var en helgdag – för vårfrudagen, efter titeln vår fru för jungfru Maria. Vårfrudagen har i folkmun omformats till våffeldagen, vilket gett upphov till seden att äta våfflor denna dag. Våffeldagen är alltså fortfarande den 25 mars, trots att den kyrkliga helgdagen flyttats till en söndag).
Jag lägger betoning på mitt för ikväll är jag själv hemma ( plus Ville då ). Kristoffer ska ut på galej med jobbet. Äta gott och ha det trevligt. Jag tycker att han ska följa med några av grabbarna på krogen också. Det är inte ofta ( typ aldrig ) han gör något sådant. Inte jag heller för den delen. Kroglivet lockar inte och har inte gjort det på flera år. I alla fall inte på det viset som det gjorde förr.

Nu är det trevligt och gå ut ett litet tjejgäng, dricka vin och snacka skit. Inte ragga killar, bli full å dum. Inte ens att bli full. Det är det äckligaste som finns. Själva känslan liksom. Blä.

Våfflor till mig alltså. Sedan kan jag få tillåtelse att kika en sväng på Let’s Dance. Det är tydligen final. Jag har inte sett ett enda avsnitt denna säsongen. Vad jag vet är det Frank Andersson som är kvar och att han har torka i kroppen efter att ha dansat ner 17 kilo. Står i dagens aftonbladet. Eftersom att det är final så borde det vara med ett danspar till, vilka är de då?

Idag var det åter dags för ett besök hos barnmorskan. Blodprov, mäta mage, lyssna på hjärtljud och blodtryck. Alla värden såg bra ut. Bebisen är fixerad och startklar. Det har jag verkligen känt av de senaste dagarna. Magen har sjunkt ner och det är lättare att andas. Samtidigt som det strålar i underlivet. Ont i bäckenet. Sedan gjordes det en sammanfattning av hur jag har upplevt och tyckt om min graviditet. Jag har inget att klaga på egentligen. Det var jobbigt i början då illamåendet hägrade men sedan har det rullat på. Haft trötta perioder men sedan hämtat mig igen. Inte haft några större problem med foglossning. Inte som jag vet att en del kan ha.

Kanske jag inte ska ta ut segern i förskott men jag känner mig lyckligt lottad över att ändå ha haft en sådan ”lätt” graviditet. Det kanske är nu, de sista veckorna, som mitt helvete börjar. Jag minns även att jag hatade övergången till att bli fet. Att magen växte så snabbt och jag inte hann identifiera mig med den. Nu har jag varit tjock ett tag och bara längtar tills bebisen är ute. Av flera anledningar. Det gör ont när jag suttit en stund och ska upp å gå igen, även under gång. Jag är less på det, även om jag inte haft det problemet så länge.

Trötta perioder har jag nu också, eftersom att jag knappt sover om nätterna. Toaletten flera gånger, vänder och vrider på mig. Ibland kan jag knappt röra mig för då har jag en sambo som helt plötsligt hittat till min sida av sängen.

Nog om det.
Kristoffer fyller år på söndag och idag gjorde jag stan osäker och köpte ett par presenter till honom. Men det är inget han vet om. Ska köpa ett födelsedagskort också, för det har jag glömt. Ska göra det efter att jag släppt av honom på stan senare ikväll. Dessutom så fyller min syster år på måndag. Till henne postade jag ett kort idag.

Annars blir det en lugn helg. Städa lite, fixa och dona. Kanske tar en fika på stan på söndag för att fira Kristoffer. Allt kan hända.

Kram på er

5 thoughts on “En fredag som denna

  1. Hur många veckor är det kvar nu … Kan det verkligen bli redan på söndag? Lite väl tidigt va? Fast det är de sista veckorna som är jobbigast … tyckte då jag.
    Bäst att Kristoffer (och du också) passar på att roa er nu för snart blir det ”andra bullar” … nej, jag bara skoja´

    Kram på dig!

    • Det är inte helt omöjligt att det kan bli på söndag. Dagen D är ju den 13 april. Så det är inte jättemånga veckor kvar.
      Vi försöker njuta av tiden som vi har kvar i tvåsamheten. Men det är inte heller så lätt när jag går å klagar på onda hela tiden. Men Kristoffer är bra, han förstår och tar hand om mig 🙂

      kram

Tack för att du har något att säga!

