Namn på ett barn

Det här med namn till den lille/lilla. Alla undrar självklart om vi har bestämt namn, japp det har vi.
Om det blir en tjej, Alexis.
Om det blir en kille, Akilles.
De flesta tjejer har redan, långt innan de är gravida, bestämt vad deras barn ska heta. ” Om hon ser ut si och så, ska hon heta..”, osv.
Jag har även fått frågan om jag inte kommer ångra mig om mitt barn inte ser ut som en Akilles, eller en Alexis. Jag har inte valt namnet utifrån om barnet är brunett, lockigt hår eller om den får gröna ögon. Vi har valt namnen för att vi gillar dom.

Jag och Frida diskuterade det igår, och det kan hända att när vår lilla bebis kommer ut så kommer vi känna att det inte alls är en Alexis/Akilles. Att det känns fel just för det barnet. Jag har mycket svårt att tänka så. Jag har tänkt på andra namn. Men inget som är lika fast som Akilles och Alexis. Ett namn som ploppat upp i min skalle är Nelli. Men eftersom att vi redan vid vår förra graviditet ( som slutade i missfall i v 10 ) bestämt dessa namnen så blir det konstigt att byta. För oss kommer det vara Akilles eller Alexis. Det är så det känns nu. Sedan får vi se om det kommer ändras när bebisen är ute.

Hur bestämde ni namn på era barn, ni som har?
En del vill att namnen ska börja på samma bokstav, eller låta ungefär likadant osv.
Kanske borde vi ha värsta listorna på pojk -och flicknamn. Men det har vi inte. Jag har pratat med Kristoffer om det här. Om vi ska tänka på andra namn eller så. Men han tycker som jag, det är helt enkelt en Akilles eller en Alexis.

Nu till något helt annat.
Det var ju bandymatch igår. Tredje matchen som Bollnäs och Villa Lidköping möttes i. Det gällde verkligen för Bollnäs att ta hem gårdagens match för att ta sig till SM-Final. Bäst av tre matcher ( av fem ). Vi var inte och såg matchen. Jag orkade inte.
Bollnäs smackade in några mål, det gjorde Villa också. Men Bollnäs var strået vassare. 5- 3 till Bollnäs.

DET BLIR SM-FINAL DEN 20 MARS PÅ STUDENTERNAS I UPPSALA!
I år igen. Helt sjukt. Förra året var det första gången på över femtio år som de gått till SM-final. Nu gör det de två år i rad. Bra jobbat skulle jag vilja säga! Vi hoppas givetvis på guld denna gången!
Bollnäs möter Sandviken (Saik).

Jordbävning i Japan är dagens nyhet.
Imorgon är det final i melodifestivalen.
Vilka kontraster.

9 thoughts on “Namn på ett barn

  1. Jag kommer bara ihåg hur vi velade med namnet på vår förstfödda. Vi hade ingen aaaning innan hon ”kom ut”. Och så kom Mannen och föreslog … Ebba.
    Jag trodde jag skulle ramla ur sängen. Ebba-bebba. Aldrig i livet. Nu är ju det modernt.,
    Och sen kom förslagen på rad. Elin, Katarina … osv osv

    Till slut bestämde vi oss för Karin och trodde att vi var ganska ensamma om det. Men så flyttade vi till Dalarna och där heter var och varannan kulla just Karin 🙂
    Karin heter i alla fall Karin, Frida (efter min farmor) Ulrika (efter Mannens)

    Era namn är fina och personliga och … fast det enda jag tänker på är Akilleshälen när jag hör Akilles ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Akillesh%C3%A4l ) . Nu kan det bli ändring på det om det blir en kille … att jag tänker på Turez´ och Kristoffers lille kille istället.

    Kram!

    • Akilleshälen tänker nog de flesta på när de hör namnet Akilles. Jag tycker namnet är fint och innebörden nästan ännu finare. Han kommer onekligen vara min akilleshäl.

      Kram

  2. En sak som jag absolut inte gillar det är när syskonen har namn som börjar på samma bokstav. Jag föredrar helt enkelt vanliga namn som passar bra till efternamnet. När jag väntade äldsta fröken hade vi nästan bestämt oss men när hon kom var det så fel så fel. Därefter pratade vi bara löst om namnen och bestämde oss när babyn var på plats.

    Kram

  3. När jag var tonåring fanns det ett danskt par som sjöng så fint, Nina och Fredrik … då bestämde jag att om jag får en dotter någon gång så ska hon heta Nina och så blev det.
    Sonen skulle heta Hanna …. klart att jag bara födde flickor som alla andra i släkten … men där stod jag med en unge med snopp och jag hade inte ett namn i skallen, var bara så snopen. Min mamma hälsade på och sa att han kan ju heta Hannibal, med lite från Hanna och så bal ha ha, men det kunde hon glömma. Vi hade en lista med namn till slut och ett var säkert det skulle vara ett kort namn lätt att säga oavsett var man kom ifrån.
    Vi valde Dan för i min uppväxt fanns en Dan som var så gullig … som vuxen flyttade han till Göteborg och blev sjökapten. Hörde sen att min ena grannkompis också döpt sin son efter honom, så han måste haft något visst den killen och vår son heter så klart Dan.
    Jag tänker precis som Skatan Akilleshäl och skulle aldrig drömma om att döpa en unge till det, men smaken är som baken. Ge honom ett vanligare andra namn så att han kan använda det om han verkligen inte gillar att heta Akilles.
    Puss på dig raring

    • Det är nog ingen mer än vi själva som gillar namnet Akilles. Inte vad vi vet.
      Vi har i alla fall inte hört något annat då vi presenterat vad vi vill att vår lille bebis ska heta. Alexis har mer accepterats. Ja, det kommer bli vanligare mellannamn. Efter släktingar osv 🙂

      Det är verkligen en djungel, det där med namn. Ett namn som en person ska leva med i resten av sitt liv. Tur att det går att byta, men det ska väl inte vara nödvändigt. Vi får se hur det blir.

      Kram

  4. Det här med namn är så personligt och individuellt men jag måste hålla med Skatan och Livsglimtar när det gäller Akilles. Namnet klingar mycket väl i munnen (vet inte om du förstår hur jag menar?) men det kan också vara som gjort för att få problem… Mitt spontana råd är att ge det som ett andra namn men kanske är jag gammal och gaggig!

    När vi fick äldsta fröken som för övrigt heter Åsa (ytterst hemligt i min blogg) så gick min svärmor i taket! Tyckte det var skandal att hon skulle ha samma namn som en meteorolog (Åsa Bodén) . I dag finns det inte en kotte som minns henne och äldsta fröken är nöjd med sitt namn som är kort, ovanligt, nordiskt och mycket gammalt.

    Kram

  5. Fina namn!

    Vi har också bestämt namn efter vad ni tycker är fint och inte efter hur barnet kommer se ut.

    Vad tror du att det blir förnågot då?

    Gå gärna in på min blogg och gissa vad du tror att jag får 🙂
    Kul att se vad folk gissar för något.

  6. Namnen på våra barn har varit ganska lätta att välja.
    Marwan såg jag en kille på paradise hotel och tyckte väldigt mycket om det.
    Efter några disskutioner (stavning) så tyckte båda att det var ett bra pojknamn. Och namnet passade honom med som person :). Yaakob- har redan som 15åring sagt att får jag en son i livet så ska han heta yaakob :). stavningen är dock lite annorlunda men utalas som vanligt. Karim- Är min man som fick välja minns inte betydelsen för namnet. Men det var passande till honom. Flicknamn har vi 3 st Yamina, Sarah, Latifa (skulle vi fått flicka så skulle hon hetat det Yamina som tilltalsnamn å dom andra mellanamn. Yamina är från min mans mamma. Så så hittade vi namnen 🙂
    hoppas allt är väl med dig. här är allt fint ! 🙂 Fortfarande väldigt ont men det tar nog sin tid innan man är helt återställd.
    KRAM

Tack för att du har något att säga!

